• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

    (ندگان)پدیدآور
    قدیرزاده, زهراادیب حاج باقری, محسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    694.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    موفقیت تحصیلی دانشجویان، یکی از مهمترین اهداف و نیز از نگرانی های مسؤولان آموزشی دانشگاه ها، دانشجویان و خانواده های آنهاست و تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی موفقیت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و عوامل مؤثر بر آن، در سال 1394 بود. این مطالعه ی توصیفی- مقطعی، بر روی 244 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی پرستاری و مامایی که به شیوه ی تصادفی طبقه ای از بین 300 دانشجو انتخاب شدند، انجام شد. حجم نمونه پس از یک مطالعه ی پایلوت محاسبه شد. جهت سنجش موفقیت تحصیلی دانشجویان از پرسشنامه ی 50 گویه ای ویژه ی سنجش موفقیت تحصیلی دانشجویان (ASICS) استفاده شد. پس از ترجمه ی پرسشنامه، روایی محتوایی آن توسط 8 نفر از اعضای هیأت علمی تأیید شد و CVI کل ابزار 83/0 و همچنین، CVR گویه ها در محدوده 80/0 تا 1 و نیز ضریب پایایی کل آن به روش آلفای کرونباخ، معادل82/0 محاسبه شد. تحلیل یافته‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی، استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، من ویتنی و کروسکال والیس) و آزمون کولموگراف-اسمیرنوف به منظور بررسی نرمالیتی داد‌ها انجام شد. بین میانگین نمرات موفقیت تحصیلی دانشجویان مامایی با بومی بودن (006/0 p=) و وضعیت مسکن (047/0p=) رابطه‌ی مثبت معناداری مشاهده شد. ضریب همبستگی اسپیرمن نیز ارتباط معناداری را بین میانگین نمرات موفقیت تحصیلی با معدل ترم و معدل کل دانشجویان دو رشته نشان داد. نتیجه این که در مطالعه‌ی حاضر، میانگین نمرات موفقیت تحصیلی دانشجویان بومی رشته‌ی مامایی و نیز دانشجویان خوابگاهی، بهتر از گروه های دیگر بود. با توجه به نقش بومی بودن در موفقیت دانشجویان، پیشنهاد می شود به پذیرش بومی دانشجویان بیشتر توجه شود. همچنین پیشنهاد می شود که مطالعات مشابهی با حجم نمونه ی بیشتر و به صورت چند مرکزی انجام شود.
    کلید واژگان
    موفقیت تحصیلی
    دانشجویان
    پرستاری
    مامایی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-04-21
    1396-02-01
    ناشر
    معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز
    Jundishapur University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
    عضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

    شاپا
    2251-6506
    2345-2757
    URI
    http://journals.ajums.ac.ir/article_79820.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/220099

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب