اثربخشی قصه گویی در کاهش پرخاشگری و اضطراب امتحان در پسران پرورشگاه های شهررشت
(ندگان)پدیدآور
چگنی, گلنوشچگنی, محبوبهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر قصهگویی بر کاهش کاهش پرخاشگری و کاهش اضطراب امتحان در پسران پرورشگاههای شهر رشت میباشد. در چهارچوب روشی "آزمایشی" در قالب یک طرح تحقیق از نوع پیش آزمون – پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل، 33 پسر، 8 ساله که از بین 34 کودک 6تا 8 ساله که داروی روانپزشکی استفاده نمی-کردند و تاکنون مورد درمانهای روانشناسانه قرار نگرفته بودند انتخاب شدند. به طور تصادفی در دو گروه (1 گروه آزمایشی و 1 گروه کنترل) جایگزین شدند. دو گروه آزمایش به مدت 7 جلسه تحت تأثیر متغیر مستقل"قصه گویی همراه با بحث" قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. بعد از اتمام مداخلات و نیز یک ماه پس از اتمام مداخلات از هر دو گروه آزمون به عمل آمد تا تأثیر متغیر مستقل بر متغیرهای وابسته و دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس برای اندازه گیری های مکرر،(MANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که روش قصه گویی همراه با بحث بر کاهش پرخاشگری و کاهش اضطراب امتحان پسران 8 ساله پرورشگاه های شهر رشت مؤثر است. این نتایج قابلیت کاربرد قصه و ساختار آن را درآموزش و درمان مشکلات کودکان نشان میدهد.
کلید واژگان
قصهگوییقصه
پرخاشگری
اضطراب امتحان
پسران
پرورشگاه
تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، ایران.کارشناس ارشدروانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، مازندران، ایران.
شاپا
2251-65062345-2757




