اثر آموزش مهارت های زندگی بر فراوانی نشخوارهای فکری افسرده ساز در همسران جانبازان
(ندگان)پدیدآور
شیخان, ریحانهحسن آبادی, حمیدرضاسپهوندی, محمدعلیمیردریکوند, فضل الهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: جنگ موجب بروز مشکلات برای افرادی میشود که به طور مستقیم و غیرمستقیم در جنگ درگیر بودهاند، از جمله این افراد همسران جانبازان هستند. از اختلالات شایع در این گروه میتوان به افسردگی اشاره داشت. با توجه به نقش مهم نشخوار فکری در آغاز و تداوم افسردگی هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر فراوانی نشخوارهای فکری افسردهساز در همسران جانبازان بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیش آزمون - پس آزمون تک گروهی بود. نمونه پژوهش شامل 20 خانم در بازه سنی 39 تا 58 سال بود. پس اعلام برگزاری کلاسهای اموزش مهارت زندگی ویژه همسران جانبازان در خانه سلامت اراک در نخستین جلسه شرکت کنندگان به سیاهه نشخوار فکری پاسخ دادند. مهارتهای زندگی طی 10 جلسه2 ساعته توسط دو مربی آموزش داده شد. در نهایت در جلسه آخر مجددا سیاهه نشخوار فکری جهت پاسخگویی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.
یافتهها: بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در مولفه های سردرگریبانی، نشخوار فکری، و نشخوار فکری نتایج افسردگی تفاوت معناداری وجود داشت و پس از اموزش مهارتهای زندگی میانگین پس آزمون کاهش یافته است. به علاوه، بر اساس یافتههای پژوهش ارتباط معناداری بین وضعیت اشتغال و نشخوارهای فکری افسرده ساز به دست نیامد.
نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی دستیابی به خوداگاهی و شیوه درست کنترل احساسات و مقابله با استرس را ممکن میسازد و از این طریق موجب کاهش نشخوارهای افسرده ساز می گردد. با این حال پژوهشهای آتی می توانند تاثیر آموزش مهارتهای زندگی را بر باورهای فراشناختی مورد توجه قرار دهند.
کلید واژگان
نشخوار فکریافسردگی
مهارتهای زندگی
همسران جانبازان
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2017-01-201395-11-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایرانگروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران
شاپا
2252-052X2252-0619




