روایی و پایایی آزمون رشد حرکتی درشت- نسخه سوم در کودکان سه تا 10 سال شهر اهواز
(ندگان)پدیدآور
محمدی, فرزادبهرام, عباسخلجی, حسنقدیری, فرهادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: آزمون رشد حرکتی درشت-نسخه سوم یک آزمون فرایند-محور سنجش رشد حرکتی کودکان است. هدف مطالعه، ارزیابی روایی و پایایی این ابزار در کودکان سه تا 10 سال اهواز بود. روش بررسی: راهبرد تحقیق توصیفی-هنجاری و طرح تحقیق مقطعی بود. تعداد 1600 کودک سه تا 10 سال شهر اهواز از هشت منطقه به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق آزمون TGMD-3 بود. از روشهای آماری تحلیل عاملی، ضریب همبستگی درون طبقهای و پیرسون استفاده شد. یافتهها: شاخص روایی محتوایی، دامنهای از 80/0 تا یک را نشان داد. پایایی همسانی درونی خردهآزمونهای جابجایی، توپی و کل آزمون به ترتیب 85/0، 85/0 و 91/0 و پایایی آزمون-بازآزمون 92/0، 94/0 و 95/0 بدست آمد. ضرایب پایایی درونارزیاب خردهآزمونهای جابجایی، توپی و کل آزمون به ترتیب 98/0، 99/0 و 99/0 و پایایی بینارزیاب 97/0، 98/0 و 98/0 بدست آمد. برای ارزیابی روایی سازه، طرح دو عاملی اولریخ از طریق تحلیل عاملی تاییدی، تایید شد. ضرایب همبستگی خردهآزمونها با سن مثبت و بالا بود. نتیجهگیری: با توجه به تایید روایی و پایایی آزمون TGMD-3، میتوان با اطمینان برای ارزیابی رشد حرکتی کودکان اهواز اسفاده کرد. همبستگی خردهآزمونها با سن از قابلیت تمایز سنی و ماهیت رشدی آزمون حمایت میکند. نتایج تحقیق محدود به جامعه فعلی است و نماینده تمام ایران نیست. مطالعات آینده بایستی بر اساس تنوع فرهنگی مناطق دیگر، ویژگیهای این آزمون را ارزیابی کنند.
کلید واژگان
مهارتهای بنیادیTGMD-3
رشد حرکتی
تاخیر حرکتی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازسازمان پدید آورنده
دکتری رفتار حرکتی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.استاد گروه رفتار حرکتی.گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران.
دانشیار گروه رفتار حرکتی.گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
استادیار گروه رفتار حرکتی. گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران.
شاپا
2252-052X2252-0619




