نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخاتمی نیا, غلامرضاfa_IR
dc.contributor.authorعامریان, محمدfa_IR
dc.contributor.authorشجیرات, زینبfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی راد, الهامfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:25:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:25:41Z
dc.date.available1399-07-09T02:25:41Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:25:41Z
dc.date.issued2019-05-22en_US
dc.date.issued1398-03-01fa_IR
dc.date.submitted2019-04-30en_US
dc.date.submitted1398-02-10fa_IR
dc.identifier.citationخاتمی نیا, غلامرضا, عامریان, محمد, شجیرات, زینب, قاسمی راد, الهام. (1398). ارتباط بین نزدیک بینی و نمره هوش در دانش آموزان دبیرستانی: مطالعه اپیدمیولوژیک چند مرکزی. مجله علمی پزشکی جندی شاپور, 18(2), 153-159. doi: 10.22118/jsmj.2019.183797.1649fa_IR
dc.identifier.issn2252-052X
dc.identifier.issn2252-0619
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22118/jsmj.2019.183797.1649
dc.identifier.urihttp://jsmj.ajums.ac.ir/article_91624.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/219511
dc.description.abstractهدف: مطالعات متعددی نشان داده اند که شیوع نزدیک بینی با تحصیلات افزایش می یابد. اما مطالعاتی که بر روی نوجوانان انجام گیرد کم هستند. هدف از این مطالعه مقایسه نمره هوش ذهنی در میان دانش آموزان با و بدون خطاهای انکساری می باشد.<br /> مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی 392 دانش آموز (4 گروه) از 10 دبیرستان در سال 2016 در اهواز صورت گرفت. شرکت کنندگان به چهار گروه شامل نزدیک بین (98 نفر)، دوربین (98 نفر)، اسفروسیلندر (98 نفر)، و نرمال (98 نفر) تقسیم شدند. نمره هوش بین این چهار گروه مقایسه شد. ارزیابی نمره هوش بر اساس دو آزمون Raymond Bernard Cattell's و Raven's Progressive Matrix صورت گرفت.<br /> یافته ها: میانگین دانش آموزان 9/0 ± 3/15 سال بود. تعداد پسران و دختران به ترتیب 187 و 205 نفر بودند. در هر سه گروه مبتلا به عیوب انکساری، فراوان ترین نمره IQ مربوط به نمره حد مرزی (borderline) بود در حالیکه در گروه نرمال فراوان ترین گروه نمره ضعیف داشتند. نمره IQ در گروه نزدیک بین (002/0=P value) و دوربین (036/0=P value) به طور معناداری بالاتر از نرمال بود. اما تفاوت معناداری بین گروه اسفروسیلندر با گروه نرمال (104/0=P value)، نزدیک بین و دوربین (104/0=P value) و همچنین دوربین و اسفروسیلندر (104/0=P value) مشاهده نشد. <br /> نتیجه گیری: یافته های مطالعه چند مرکزی ما ارتباط مثبت بین نزدیک بینی و نمره IQ را تایید می کنند.fa_IR
dc.format.extent810
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی پزشکی جندی شاپورfa_IR
dc.relation.ispartofJundishapur Scientific Medical Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22118/jsmj.2019.183797.1649
dc.subjectنمره IQfa_IR
dc.subjectعیوب انکساریfa_IR
dc.subjectاهوازfa_IR
dc.subjectنزدیک بینیfa_IR
dc.subjectدوربینیfa_IR
dc.titleارتباط بین نزدیک بینی و نمره هوش در دانش آموزان دبیرستانی: مطالعه اپیدمیولوژیک چند مرکزیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات عفونت های چشم، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات عفونت های چشم، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پیراپزشکی، دانشکده علوم پزشکی بهبهان، بهبهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentواحد علوم تحقیقات اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue2
dc.citation.spage153
dc.citation.epage159


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد