نقش و مسئولیت مراکز پایاپای در تراکنشهای الکترونیکی وجوه
(ندگان)پدیدآور
عبدالهی, محبوبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تراکنش الکترونیکی وجوه به معنی انتقال وجهی است که دستکم یک مرحله از عملیات آن بهصورت الکترونیکی انجام شود. در این نوع تراکنشها اگرچه مشتری، انجام تراکنش را مستقیماً از بانک انتقالدهنده درخواست میکند اما بخشی از عملیات تراکنش توسط مرکز پایاپای یا بانک واسط انجام میشود. این مرکز بهظاهر رابطه مستقیمی با مشتری ندارد ازاینرو این سؤال مطرح میشود که در صورت استناد خسارت به عملیات این مرکز، آیا وی در مقابل مشتری مسئولیت دارد یا خیر؟ به نظر میرسد مسئولیت مرکز پایاپای در مقابل مشتری نوعی مسئولیت حرفهای است که آن را «مسئولیت قانونی» مینامیم. مسئولیت حرفهای، نوعی مسئولیت محض بوده و صرف استناد خسارت به مرکز پایاپای موجب مسئولیت اوست و تنها عاملی که میتواند بانک را از مسئولیت بری کند اثبات قوه قاهره است اما باید توجه داشت که این مرکز فقط انجام بخشی از عملیات تراکنش را بر عهده دارد و مابقی عملیات بر عهده بانک انتقالدهنده و انتقال گیرنده است. ازاینرو مشتری برای اقامه دعوا علیه این مرکز باید اثبات نماید که علت بروز خسارت، بخشی از عملیات است که بر عهده مرکز پایاپای بوده است.
کلید واژگان
مرکز پایاپایمسئولیت حرفهای
تراکنش الکترونیکی وجوه
بانکداری الکترونیکی
دستور پرداخت
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفول، دزفول، ایرانشاپا
2345-35832476-6232




