بازار اطلاعاتی تاجیکستان: قانون و واقعیت
(ندگان)پدیدآور
نعمتالله اکبر, پیوند گلمرادزادهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در عصر حاضر خرید و فروش اخبار نوعی تعامل بسیار رایج محسوب میشود. در بازار اطلاعاتی تاجیکستان امکان تأسیس نشریه در مقایسه با رادیو و تلویزیون بیشتر است؛ چراکه اولاً تأسیس روزنامه با مبلغ نهچندان زیاد امکانپذیر است و ثانیاً تأسیس شرکتهای تلویزیونی چندان مورد توجه مدیا- ماگناتها (شرکتهای سرمایهگذار) نیست. شایان ذکر است که جمهوری تاجیکستان برای جلب سرمایة خارجی در عرصة اطلاعرسانی شرایط مساعد فراهم کرده و در مادة 34 قانون جمهوری تاجیکستان «دربارة اطلاعات» تأکید شده که اطلاعات عینی حقوقی مالکیت دولت، شخصان حقوقی و واقعی است و این اطلاعات میتواند استفاده شود یا اختیارداری عینی حقوق مالکیت باشد. درخصوص ارزیابی اطلاعات همچون مالکیت و مورد معاملۀ پولی و مالی قرار گرفتن آن نیز در مادة 35 قانون آمده است که محصولات اطلاعاتی و خدماترسانی اطلاعاتی شهروندان و اشخاص حقوقی که به فعالیتی مشغولاند، میتوانند عینیت مناسبتهای مالی شوند که طبق قانونگذاری شهروندی و دیگر قانونهای جاری تنظیم میشوند. بنابراین، به باور نگارندۀ مقاله رسانۀ خبری باید در بازار اطلاعات پیشقدم و رقابتپذیر باشد تا از این منابع سرمایهگذاری بهخوبی استفاده کند و با جلب تبلیغ، توجه مشتریان را به خود معطوف مماید. در پایان نیز این نتیجه حاصل شده است که با تقاضای زمان و روند اقتصاد بازرگانی، مطبوعات تاجیکستان باید روش کار خود را تغییر دهند. تجربة دولتهای متمدن نشان داده است که سود عاید از رسانههای خبری و فناوری اطلاعاتی نهتنها صاحبان آنها، بلکه بودجة دولت را نیز غنی میکند.
کلید واژگان
بازار اطلاعاتیتاجیکستان
قانون و واقعیت
رسانههای خبری
فناوری اطلاعاتی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2008-03-201387-01-01




