• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رودکی: پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی
    • دوره 9, شماره 18
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رودکی: پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی
    • دوره 9, شماره 18
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بازار اطلاعاتی تاجیکستان: قانون و واقعیت

    (ندگان)پدیدآور
    نعمت‌الله اکبر, پیوند گلمرادزاده
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    174.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در عصر حاضر خرید و فروش اخبار نوعی تعامل بسیار رایج محسوب می‌شود. در بازار اطلاعاتی تاجیکستان امکان تأسیس نشریه در مقایسه با رادیو و تلویزیون بیشتر است؛ چراکه اولاً تأسیس روزنامه با مبلغ نه‌چندان زیاد امکان‌پذیر است و ثانیاً تأسیس شرکت‌‌های تلویزیونی چندان مورد ‌توجه مدیا- ماگنات‌ها (شرکت‌های سرمایه‌گذار) نیست. شایان ذکر است که جمهوری تاجیکستان برای جلب سرمایة خارجی در عرصة اطلاع‌رسانی شرایط مساعد فراهم کرده و در مادة 34 قانون جمهوری تاجیکستان «دربارة اطلاعات» تأکید شده که اطلاعات عینی حقوقی مالکیت دولت، شخصان حقوقی و واقعی است و این اطلاعات می‌تواند استفاده شود یا اختیار‌داری عینی حقوق مالکیت باشد. درخصوص ارزیابی اطلاعات همچون مالکیت و مورد معاملۀ پولی و مالی قرار گرفتن آن نیز در مادة 35 قانون آمده است که محصولات اطلاعاتی و خدمات‌رسانی اطلاعاتی شهروندان و اشخاص حقوقی که به فعالیتی مشغول‌اند، می‌توانند عینیت مناسبت‌های مالی شوند که طبق قانون‌گذاری شهروندی و دیگر قانون‌های جاری تنظیم می‌شوند. بنابراین، به باور نگارندۀ مقاله رسانۀ خبری باید در بازار اطلاعات پیش‌قدم و رقابت‌پذیر باشد تا از این منابع سرمایه‌گذاری به‌خوبی استفاده کند و با جلب تبلیغ، توجه مشتریان را به خود معطوف مماید. در پایان نیز این نتیجه حاصل شده است که با تقاضای زمان و روند اقتصاد بازرگانی، مطبوعات تاجیکستان باید روش کار خود را تغییر دهند. تجربة دولت‌های متمدن نشان داده است که سود عاید از رسانه‌های خبری و فناوری اطلاعاتی نه‌تنها صاحبان آ‌ن‌ها، بلکه بودجة دولت را نیز غنی می‌کند.
    کلید واژگان
    بازار اطلاعاتی
    تاجیکستان
    قانون و واقعیت
    رسانه‌های خبری
    فناوری اطلاعاتی

    شماره نشریه
    18
    تاریخ نشر
    2008-03-20
    1387-01-01
    ناشر
    رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان
    سازمان پدید آورنده
    استادیار

    URI
    http://www.rudakijournal.ir/article_21594.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/21934

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب