اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی درد در بیماران دچار تالاسمی نوع ماژور
(ندگان)پدیدآور
رئیسی, مسعودکهرازئی, فرهادثناگوی محرر, غلامرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی درد در بیماران دچار تالاسمی نوع ماژور انجام گرفته است. روش: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه بیماران تالاسمی ماژور که به مرکز تالاسمی شهر چابهار مراجعه کرده بودند، که در این پژوهش 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره(گروه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و گواه) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقهای با روشهای کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی کابات-زین، به صورت هفتهای دو جلسه آموزش دید و گروه گواه در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. از پرسشنامه خودکارآمدی درد PSEQ برای جمع آوری دادهها استفاده شد. که تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی وآنالیز کوواریانس یک متغیره انجام گرفت. یافتهها: نتایج حاکی از بهبود خودکارآمدی درد توسط آموزش ذهن آگاهی در گروه آزمایش داشت(Pنتیجهگیری: به نظر می رسد کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در بهبود خودکارآمدی درد در بیماران دچار تالاسمی نوع ماژور موثر بوده و پیشنهاد میشود در کنار درمانهای دارویی، آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی نیز برگزار شود.
کلید واژگان
ذهن آگاهیخودکارآمدی درد
تالاسمی نوع ماژور
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد زاهدان، زاهدان، ایراناستادیارگروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
استادیارگروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
شاپا
2822-24762830-2476




