| dc.contributor.author | شجاع قلعه دختر, لیلا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کیانوش, طیبه | fa_IR |
| dc.contributor.author | زاهدی اول, فرناز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T17:28:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T17:28:13Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T17:28:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T17:28:13Z | |
| dc.date.issued | 2016-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-06-09 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-03-19 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شجاع قلعه دختر, لیلا, کیانوش, طیبه, زاهدی اول, فرناز. (1394). کاربرد بالینی سرفصل های درس بیوشیمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 6(2), 11-13. doi: 10.22038/hmed.2016.13646 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6438 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5540 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22038/hmed.2016.13646 | |
| dc.identifier.uri | http://hmed.mums.ac.ir/article_13646.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/21749 | |
| dc.description.abstract | <br /> <span style="font-size: medium;"><strong>مقدمه</strong><strong>: </strong>برنامه ها و سرفصلهای درسی یکی از عوامل مهم ارتقای کیفیت آموزش عالی و ایجاد تناسب بین نگرش، دانش، و مهارت دانش آموختگان با آخرین دستاوردهای علمی و نیاز بازار کار هستند. مطالعات گذشته بیانگر عدم تناسب اهداف آموزشی با نیازهای حرفه ای دانش آموختگان پرستاری هستند که به عوامل متعددی از جمله سرفصل دروس، امکانات و تجهیزات مرتبط بوده اند. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>روشکار: </strong>این مطالعه به صورت توصیفی روی تمامی دانشجویان پرستاری شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 92-1391 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد و تعداد 60 نفر از دانشجویان در پژوهش شرکت کردند. گردآوری داده ها به صورت حضوری و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. روایی محتوای پرسشنامه با بررسی افراد صاحبنظر مورد ارزیابی قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق آزمون مجدد (ضریب پایایی 85/0) تعیین شد. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>یافتهها: </strong>40% دانشجویان درس بیوشیمی را به طور زیاد با اهمیت می دانند و 50% پاسخ دهندگان بیان داشتند که میزان ارتباط بیوشیمی با نیازهای آینده حرفه ای و با دیگر دروس برنامه درسی آموزش پرستاری به طور متوسط مورد توجه قرار گرفته است. 43% دانشجویان به طور خیلی زیاد و 6/36% دانشجویان به طور زیاد بیان داشتند که موافق بازنگری سرفصلها در جهت کاربردی کردن مباحث می باشند. 40% دانشجویان به طور خیلی زیاد و 3/33% به طور زیاد در سرفصلهای بیوشیمی بالینی در دوره کارآموزی احساس کمبود می کنند. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>نتیجهگیری: </strong>بطور کلی اهمیت درس بیوشیمی از نظر دانشجویان نسبتا قابل توجه ارزیابی شده است، اگرچه طبق یافته های این پژوهش دانشجویان پرستاری از سر فصلهای درس بیوشیمی راضی نیستند و ارتباط کمی بین سرفصلها و نیازهای حرفه ای خود احساس می کنند. این مطالعه ضرورت بازنگری سرفصلها در راستای کاربردی و بالینی تر کردن مباحث را مطرح می سازد. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>واژههای کلیدی: </strong>آموزش، پرستاری، بیوشیمی</span><br /> <br /> <strong><br clear="all" /> </strong><br /> <span style="font-family: Calibri;"> </span> | fa_IR |
| dc.format.extent | 698 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.publisher | Mashhad University of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.ispartof | افق توسعه آموزش علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Horizons of Medical Education Development | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22038/hmed.2016.13646 | |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | بیوشیمی | fa_IR |
| dc.title | کاربرد بالینی سرفصل های درس بیوشیمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | بیوشیمی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | 2 گروه بیوشیمی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | 3 گروه بیوشیمی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 6 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 11 | |
| dc.citation.epage | 13 | |