نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیزدانی, شهرامfa_IR
dc.contributor.authorدشتی رحمت آبادی, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorدرخشان, اکبرfa_IR
dc.contributor.authorغلامی, حسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T17:28:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T17:28:06Z
dc.date.available1399-07-08T17:28:06Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T17:28:06Z
dc.date.issued2018-02-20en_US
dc.date.issued1396-12-01fa_IR
dc.date.submitted2016-08-30en_US
dc.date.submitted1395-06-09fa_IR
dc.identifier.citationیزدانی, شهرام, دشتی رحمت آبادی, مرضیه, درخشان, اکبر, غلامی, حسن. (1396). بررسی نقادانه الگوهای تامین و تخصیص مالی در آموزش عالی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 8(2), 3-11. doi: 10.22038/hmed.2018.13589fa_IR
dc.identifier.issn2228-6438
dc.identifier.issn2008-5540
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/hmed.2018.13589
dc.identifier.urihttp://hmed.mums.ac.ir/article_13589.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/21705
dc.description.abstract<br /> <br /> <strong>مقدمه:</strong> یکی مهمترین کارکردهای دانشگاهها ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به جامعه است. بدیهی است، چنانچه دانشگاهها از اعتبارات مالی کافی برای تحقق اهداف خود برخوردار نباشند، در انجام وظایف خود با مشکل مواجه می‌شوند. بنابراین تامین اعتبارات مالی مکفی یکی از مهمترین چالشهای پیش ‌روی دانشگاههاست. با گستردگی در انواع موسسات آموزش عالی و تدابیر عملیاتی که هر یک از این موسسات برای تامین منابع مالی خود به کار می‌گیرند، بررسی  و اشراف بر زوایای مختلف این الگوها ضروری است.هدف از این پژوهش بازشناسایی و نقد الگوهای تامین و تخصیص مالی در آموزش عالی و به تبع آن ارائه پیشنهادهای تعدیلی آتی است.<br /> <strong>روش کار:</strong> در این پژوهش مدلهای تامین و تخصیص مالی با روش "مرور نقادانه"<sup><sup>[1]</sup></sup> مورد بررسی و ارزشیابی کیفی قرار گرفته‌اند.<br /> <strong>یافته‌ها:</strong> بررسیها نشان می‌دهد که دانشمندان حوزه‌های آموزش، اقتصاد و مدیریت، سه مدل برای تامین و تخصیص مالی در آموزش عالی تعیین نموده‌اند. این مدلها بر اساس تعامل<sup><sup>[2]</sup></sup> بین منابع تامین مالی و تاثیر سرمایه در سیستم آموزش عالی ترسیم شده است. از این سه مدل کلی با نامهای مدلهای بوروکراتیک، مبتنی بر بازار و  دانشکده‌ای یاد شده است. هر یک از مدلها معایب و مزایایی دارند که مورد نقد قرار گرفته است.<br /> <strong>نتیجه‌گیری: </strong> از آنجایی که رسیدن به اهداف آموزش عالی نیازمند منابع مالی کافی و پایدار است، لذا با نگاه تعدیلی و انتخاب بهترین مدل می‌توان به افزایش منابع مالی در آموزش عالی کشور اهتمام ورزید و نه تنها افراد جامعه، بلکه دولت نیز از مزایای آن بهره‌مند شود. همچنین با بررسی انواع روشهای پرداخت و تلفیق بهترین روش و مدل، می<span style="font-family: Calibri;">‌</span>توان شاهد تاثیر فوق العاده بر عملکرد سیستمهای آموزش عالی در ایران بود.<br /> <strong>کلید واژه ها:</strong> آموزش عالی، تامین و تخصیص مالی، سرمایه گذاری<br /> <br />fa_IR
dc.format.extent1066
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.publisherMashhad University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofافق توسعه آموزش علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofHorizons of Medical Education Developmenten_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/hmed.2018.13589
dc.subjectآموزش عالیfa_IR
dc.subjectتامین و تخصیص مالیfa_IR
dc.subjectسرمایه گذاریfa_IR
dc.titleبررسی نقادانه الگوهای تامین و تخصیص مالی در آموزش عالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه آموزشی ارتوپدی، ریاست دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه قرنیه، گروه آموزشی چشم پزشکی، مرکز تحقیقات چشم، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue2
dc.citation.spage3
dc.citation.epage11


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد