مرور دوره 9, شماره 34 بر اساس تاریخ انتشار

  • گوناگونی آراء دربارة ابلیس در میان مفسران و عرفای اسلامی 

    محمدزاده, سید نادر؛ حسینس, سیده زهرا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2013-12-22)
    شیطان (متمرد و گمراه کننده انسان) در ادیان ابراهیمی از موضوعات مهم و بحث‌انگیز در میان فلاسفه، متکلمان و عرفا است. در میان مفسران در مورد ابلیس و شیطان سه دیدگاه مطرح است: الف) از جن بوده است؛ ب) از فرشتگان بود و سپس از ...

  • قله‌ای در دامن الوند: تاملی در عرفان باباطاهر عریان 

    سرامی, قدمعلی؛ خیریه, بهروز (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2013-12-22)
    باباطاهر همدانی عارف روشن ضمیر و نام آشنای سده پنجم هجری است که دوبیتی‌های آبدار و پرمعنای او در زمره‌ برجسته‌ترین دوبیتی‌های تاریخ ادبیات ایران به شمار می‌آید. اشعار دلنشین و موزونش نشانگر آگاهی وی از مبانی دینی و ظرائف ...

  • عالم مثال (خیال) در عرفان اسلامی 

    دین محمدی, علی؛ آریان, حسین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2013-12-22)
    اعتقاد به عالم مثال، یا وجود عالمِ واسط، بین عالم محسوس و عالم معقول، در ایران قبل از اسلام آغاز شده و به دوره‌ اسلامی رسیده و توسط حکمای نامی ایران، از جمله: شیخ شهاب الدین سهروردی، صدرالمتألهین شیرازی، ملا هادی سبزواری ...

  • خواب و رؤیا ابزاری برای بیان کشف و شهودات عرفانی 

    قربانی, خاور؛ محمودی, شایسته (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2013-12-22)
    این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی جایگاه و نقش کشف در خواب‌های عرفا پرداخته است. در این بررسی، معنای عام و خاص کشف؛ یعنی رؤیت خدا و درک معانی دنیوی و اخروی مبنا قرار گرفته است. برای نیل به این هدف، خواب‌های عرفا با ...

  • نقش جغرافیا در مذهب، هنر و ادبیات عارفانه 

    رحمانی, محمد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2013-12-22)
    جغرافیا به عنوان یکی از علوم قدیم به جهت ریشه داشتن در عمق پدیده‌های طبیعی و انسانی همواره به بررسی ارتباط بین این دو پدیده که پایه اصلی نظام هستی است می‌پردازد. این دو پدیده دارای جوهری است که با ذات وجود باری تعالی و ...

  • انسان کامل از دیدگاه حکیم سنائی غزنوی 

    افراسیاب پور, علی اکبر؛ ولی پور چهارده چریک, فلور (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2013-12-22)
    موحد واقعی همان انسان کامل است که به مقام شهود و تجلی رسیده که بالاترین مرتبه آن متعلق به حضرت ختمی مرتبت (ص) است. یکی از افرادی که به این موضوع پرداخته در عین عدم به کارگیری اصطلاح «انسان کامل» آن را به صورت محوری در اشعار ...