ارائه مدل انتخاب تأمین کننده به کمک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (مطالعه موردی: شرکت پارس نئوپان)
(ندگان)پدیدآور
رمضانیان, محمدرحیمشاوردی, میثمپورجهانی, رضا
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مدیریت زنجیره تأمین شامل فرآیند اتخاذ تصمیمات یکپارچه طی زنجیره تأمین از تأمینکنندگان مواد اولیه تا مصرف کالا توسط مشتریان نهایی است. این فرآیند شامل سه نوع تصمیم اصلی تأمین، تولید و توزیع در سه سطح استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی است. انتخاب تأمینکننده یکی از مهمترین مسائل تصمیمگیری است که شامل عوامل کیفی و کمی برای مشخص کردن تأمینکننده با بالاترین پتانسیل جهت تأمین نیازهای شرکت با یک هزینه قابل قبول میباشد. در این پژوهش، مسئله انتخاب تأمینکننده در شرکت پارس نئوپان بررسی شده است و از متدولوژی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی4 جهت این کار استفاده شده است. بعد از تعریف معیارها و شاخصها جهت طراحی ساختار سلسله مراتبی، پرسشنامه مقایسات زوجی طراحی شده و در بین کارشناسان شرکت توزیع گردید. پس از جمعآوری پرسشنامهها، وزن معیارها، شاخصها و گزینهها با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی محاسبه شده و تأمینکننده با بالاترین وزن بهعنوان بهترین تأمینکننده انتخاب شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد معیارهای تأمینکننده مهمترین معیار انتخاب تأمینکننده و قیمت محصول، ظرفیت و کیفیت محصول به ترتیب مهمترین شاخص در انتخاب تأمینکننده میباشد.
کلید واژگان
مدیریت زنجیره تأمین (SCM)فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP)
انتخاب تأمین کننده
تصمیم گیری چندمعیاره (MCDM)
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین (ع) مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکیسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلاندانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه آزاد اسلامی
شاپا
2008-91982717-1647



