ارزیابی مدیریت زنجیره تأمین سبز شرکتهای مواد نوشیدنی با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده های شبکه ای
(ندگان)پدیدآور
امینی, امیرعلی نژاد, علیرضا
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
با افزایش قوانین و مقررات زیستمحیطی و آگاهیهای مردم در خصوص حفاظت از محیط زیست، اگر شرکتها همچنان خواستار فعالیت در بازارهای جهانی و رقابت با شرکتهای دیگر باشند دیگر به راحتی نمیتوانند مسائل زیستمحیطی را نادیده بگیرند. مدیریت زنجیره تأمین سبز، روشی برای بهبود عملکردهای زیستمحیطی است. شرکتها مجبورند تحت فشار صاحبان سرمایه و قوانین و مقررات زیستمحیطی، عملکردهای زیستمحیطی خود را شامل عملیاتی از قبیل خرید سبز، طراحی سبز و بازیافت محصولات بهبود دهند. در نظر گرفتن معیارها و ملاحظات زیستمحیطی، مزیت رقابتی را برای شرکتها بههمراه خواهد داشت و عملکرد زیستمحیطی و اقتصادی آنها را بهبود میبخشد. بنابراین ارزیابی مدیریت زنجیره تأمین سبز برای شرکتها اهمیت راهبردی دارد. یکی از فنونی که میتوان برای ارزیابی مدیریت زنجیره تأمین سبز بهکاربرد، تحلیل پوششی دادهها است. مدلهای سنتی تحلیل پوششی دادهها با واحدهای تصمیمگیری به مانند جعبه سیاه رفتار میکنند. یکی از اشکالات مدلهای کلاسیک تحلیل پوششی دادهها این است که در آنها توجهی به ارتباطات بخشهای داخلی واحدها نمیشود. هدف این مقاله ارائه مدل تحلیل پوششی دادههای شبکهای برای ارزیابی مدیریت زنجیره تأمین سبز با خروجیهای نامطلوب است. در پایان، کاربرد مدل پیشنهادی با یک زنجیره تأمین سبز چهار مرحلهای نشان داده شده است.
کلید واژگان
مدیریت زنجیره تأمین سبزتحلیل پوششی دادههای شبکهای
مرز کارایی
ارزیابی
خروجیهای نامطلوب
شماره نشریه
63تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین (ع) مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکیسازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندس صنایع -دانشکده مهندسی صنایع - دانشگاه صنعتی ارومیهدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی قزوین دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک
شاپا
2008-91982717-1647



