ارائه یک مدل دوسطحی برای مکانیابی رقابتی تسهیلات با وجود عکس العمل رقبای موجود در بازار با استفاده از مفهوم تعامل
(ندگان)پدیدآور
قنبری, میلادآریافر, شهرامیعقوبی, محمدعلی
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مسئله مکانیابی زمانی رقابتی نامیده میشود که در آن از قبل رقبایی در محیط مستقر شده و برای کسب سهم قابل توجه از بازار با تسهیلات جدید و موجود به رقابت بپردازند. به بیان دیگر در مسئله مکانیابی رقابتی، انحصاری که در مدلهای سنتی مکانیابی مطرح میشود، وجود ندارد. در چنین شرایطی تسهیلات موجود در بازار میتوانند به استقرار تسهیلات جدید عکسالعمل نشان دهند. برای مدلسازی رفتار مشتریان برای انتخاب تسهیلات در اینگونه از مسائل از مدل گرانشی هاف استفاده میشود که در آن احتمال انتخاب یک تسهیل توسط مشتری رابطه مستقیم با میزان کیفیت تسهیل و رابطه عکس با فاصله بین تسهیل و مشتری وجود دارد. در این مقاله، مسئله بهصورت یک مدل برنامهریزی دوسطحی فرموله بندی شده، از طریق روش جدیدی برای حل مسئله بر اساس تعامل بین رقبا ارائه میشود که علاوه بر حداقلسازی مطلوبیت رقبا، حداقل مطلوبیت مشتریان را نیز در نظر میگیرد که قبلاً در ادبیات موضوع در نظر گرفته نشده است. برای نشان دادن اعتبارسنجی مدل و روش حل ارائه شده، مثالی از ادبیات موضوع به تشریح حل میشود و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
کلید واژگان
مکانیابی رقابتی تسهیلاتبرنامهریزی دوسطحی
جواب کارا
عکسالعمل تسهیلات
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین (ع) مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکیسازمان پدید آورنده
دانشگاه شهید باهنر کرماندانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشگاه شهید باهنر کرمان
شاپا
2008-91982717-1647



