تحلیل فلسفی چگونگی دستیابی افراد عادی به مقام عصمت بر اساس مبانی حکمت متعالیه
(ندگان)پدیدآور
وطن دوست, محمدعلینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در جستار حاضر، ضمن پذیرش اختصاص عالیترین درجات عصمت به پیامبران و امامان:، تلاش شده است با رویکرد فلسفیـکلامی و با بهرهگیری از برخی مبانی حکمت متعالیه مانند «اصالت وجود»، «تشکیک وجود» و «اتحاد علم و عالم و معلوم» به این مسئله پاسخ داده شود که آیا مقام عصمت، تنها در اختیار پیامبران و امامان: است یا افراد عادی نیز میتوانند به فراخور ظرفیّت علمی و ایمانی خود، به برخی از درجات عصمت دست یابند؟! در پایان این نتیجه به دست آمده است که عصمت، فضیلت و کمالی نفسانی است که به پیامبران و امامان: اختصاص ندارد، بلکه هر انسان مومنی به فراخور ظرفیت علمی و ایمانی خود، امکان دستیابی به برخی از درجات عصمت را دارد. به دیگر سخن، آنچه سبب پدید آمدن عصمت در انسان میشود «علم یقینی انسان به سودمندی و زیانمندی فعل» است که سبب میشود در صورت توجه انسان به سود و زیان فعل، اراده انسان به سوی جلب منافع و دفع مفاسد برانگیخته شود. همچنین از آنجا که «علم» به عنوان یکی از مبادی عصمت، ذومراتب و تشکیکی است، عصمت نیز به عنوان برآیند آن، ذومراتب بوده و مقول به تشکیک خواهد بود. همچنین براساس نظریه «اتحاد علم و عالم و معلوم» این نتیجه به دست میآید که با ارتقاء وجودی مدرِک، قوای ادراکی او نیز که با نفس اتحاد دارد، شدت وجودی مییابد و در پی آن، ادراک انسان کاملتر شده و حقیقت فعل برای او بیشتر آشکار میگردد و همین امر سبب میشود حالت نفسانی عصمت در انسان پدید آید و شخص به طور قطعی، امور زیانمند را ترک نماید و امور سودمند را انجام دهد.
کلید واژگان
عصمتتشکیک وجود
اتحاد علم
عالم و معلوم
عمومیّت عصمت
علم یقینی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01




