روشهای تأدیب کودک از نظر فقه و روانشناسی *
(ندگان)پدیدآور
صانعی, ابوذر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تأدیب با توجه به موارد کاربرد آن نزد فقیهان برای دو معنا استعمال شده است. «تربیت همراه با تنبیه»، به عنوان وظیفه والدین و معلم یا «تأدیب مترادف». با تعزیر، با توجه به این نکته، سؤال اصلی این پژوهش در مورد شیوههای اجرای تأدیب کودک به جهت ارتکاب جرم و یا هنجارشکنی اخلاقی از دیدگاه فقه و روانشناسی است که بعد از واکاوی دیدگاههای فقیهان، مشخص شد که دو نظریه عمده در مورد شیوه اجرای تعزیر وجود دارد: انحصار اجرای تأدیب به ضرب با تازیانه و عدم انحصار آن. از نظر این پژوهش، دیدگاه اول پذیرفتنی نیست؛ زیرا روایات مورد بحث، تنها به مصداق شایع تنبیه اشاره داشته و هیچکدام از فقیهان هم به صراحت، مصادیق دیگر تعزیر را نفی نکردهاند. اما عمده مباحث «شیوههای اجرای تنبیه در روانشناسی» را میتوان در بحث از تغییر رفتار و شیوههای منفی و مثبت کاهش رفتار نامطلوب (مانند تنبیه، جریمه کردن و جبران نمودن)، بررسی نمود که از نظر این پژوهش، هردو شیوه در بحث تعزیر و تأدیب کودک کارایی دارد.
کلید واژگان
کودکتعزیر
تأدیب
تنبیه
شیوهها
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01



