مؤلفههای روانشناختی مبلّغ موفق از منظر قرآن و روایات برای ساخت پرسشنامه
(ندگان)پدیدآور
میردریکوندی, رحیمجوانشیر, عباسنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش، طراحی، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه اولیه سنجش مؤلفههای روانشناختی مبلّغ موفق از منظر قرآن و روایات بود.
بدینمنظور، از دو شیوه توصیفی و پیمایشی استفاده شد. محقق بهمنظور جمعآوری آموزههای دین اسلام، با استفاده از روش توصیفی به تبیین ویژگیهای روانشناختی مبلّغ موفق با توجه به سه مؤلفه شناختی، عاطفی و رفتاری پرداخت و برای ارزیابی و اعتبار پرسشنامه، روش پیمایشی را در نمونهای 54 نفری از مبلّغین مراکز تبلیغی شهر مقدس قم بهکار گرفت. نمونه مورد پژوهش، از میان جامعه مذکور بر اساس نمونه در دسترس، گردآوری شد.
در بررسی روایی محتوایی پرسشنامه، ضریب کندال 80 گویه باقیمانده، 21/0 با سطح معناداری کمتر از 001/0 بود که نشان دهنده میزان توافق کارشناسان خبره در مورد موافقت گویهها با مستندات اسلامی و نحوه دلالت آنهاست.
برای بررسی روایی سازه، همبستگی بین گویهها با نمره کل، همبستگی بین مؤلفهها با نمره کل و همبستگی بین مؤلفهها با یکدیگر محاسبه شد و نتایج حاکی از این بود که روایی سازه در حد بالا میباشد و مجموع آنها، مؤلفههای روانشناختی مبلّغ موفق را اندازهگیری میکنند.
بنابراین محقق در این پژوهش، با استفاده از آیات و روایات اسلامی به تبیین ویژگیهای روانشناختی مبلّغ موفق پرداخت و با استخراج مؤلفههای مرتبط، پرسشنامهای 80 سؤالی تدوین نمود که به اندازهگیری و سنجش موفقیت مبلّغ میپردازد.
بر اساس یافتههای پژوهش، با استفاده از منابع اسلامی، امکان ساخت ابزاری جهت سنجش مؤلفههای روانشناختی مبلّغ موفق، وجود داشته و این ابزار از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است و شرایط علمی یک مقیاس معتبر روانشناختی را داراست.
کلید واژگان
تبلیغمبلّغ
ویژگیهای روانشناختی
پرسشنامه
آموزههای اسلامی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
جامعة المصطفی العالمیة محل انتشار: مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث کد پستی: 64391-37191 تلفن معاونت پژوهش: 02537110535 چاپ: مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی قمسازمان پدید آورنده
استادیار روانشناسی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینیدانشجوی دکتری قرآن و روانشناسی، مجتمع قرآن و حدیث، جامعهالمصطفی
شاپا
2322-51656106-8002




