دلایل فراگیری دانش تجوید و قرائت مرتّل
(ندگان)پدیدآور
امینی تهرانی, محمدخورشیدی, محمداسماعیلنوع مدرک
Textمقاله علمی ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از موضوعات مورد توجه در قرائت قرآن کریم که هم از ناحیه قرآن و هم از ناحیه روایات، مورد توجه قرار گرفته است مسئله تجوید است؛ موضوع تجوید قرآن به رغم جایگاه و اهمیت خاصی که در زیبا خوانی قرآن کریم دارد، ضرورت و چرایی توجه به آن از نگاه قرآن و سیره معصومانb آن چنان که بایسته است، مورد تحقیق و باز شناسی قرار نگرفته است در این میان، برخی ضرورت و بلکه اصل وجود آن را در تلاوت قرآن، کم اهمیّت جلوه دادهاند. پرسش اصلی نوشتار حاضر آن است که ضرورتهای قرآنی ـ حدیثی و دیگر ضرورتهای فراگیری دانش تجوید و قرائت مرتّل چیست؟ روش تحقیق تحلیلی و توصیفی است که با بررسی برخی از آموزههای دینی از جمله آیات و سخنان معصومانb پاسخ بررسی خواهد شد. شش ضرورت قرآنی که عبارتند از: 1) ترتیل، همان تجوید است؛ 2) فرآیند نزول قرآن بر اساس ترتیل؛ 3) تلاوت قرآن با تأنی و درنگ؛ 4) حق تلاوت در قرآن؛ 5) نزول قرآن به زبان عربی؛ 6) الگوگیری از پیامبرa؛ و نیز شش ضرورت غیر قرآنی شامل: 1) سیره معصومانb؛ 2) ضرورت تبلیغی برای رفع محجوریت از چهره قرآن کریم؛ 3) مقدمه خشوع؛ 4) ضرورت فقهی؛ 5) مقدّمه تدبّر؛ 6) ضرورتهای بین المللی (ترویج فرهنگ قرآنی، مبارزه با استکبار و...). نتیجه بررسی نوشتار حاضر بوده است که اهمیّت فراگیری دانش تجوید را نمایان میسازند.
کلید واژگان
تجویدضرورتهای قرآنی
ضرورتهای غیر قرآنی
ترتیل
حق تلاوت
تبلیغ
تدبّر
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
صاحب امتیاز: جامعه المصطفی العالمیه محل انتشار: مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث کد پستی: 64391-37191 تلفن معاونت پژوهش 02537110535 چاپ: مرکز ترجمه و نشر جامعه المصطفی العالمیهسازمان پدید آورنده
استادیار هیات علمی جامعة المصطفی العالمیةکارشناس ارشد تفسیر اثری دانشگاه قرآن و حدیث قم
شاپا
2676-69062676-6914




