نواهای حرام در اسلوب موسیقیایی تلاوت
(ندگان)پدیدآور
زرنوشه فراهانی, حسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مشروعیت استعمال فنون موسیقایی در آواهای مذهبی به یکی از چالشهای جامعه دینی امروز تبدیل شده به گونهای که بررسی فقهی و تطبیقی در این حوزه را به ضرورتی اجتناب ناپذیر بدل کرده است. نوشتار حاضر، در یک بررسی جامع و فراگیر صوت، عرفاً مطرب را به عنوان موضوع حرمت غناء معرفی میکند. به علاوه، مدعای انصراف مفهوم غناء به غنای لهوی و شبهات مطرح حول موضوع غناء اعم از شبهات مفهومیه و مصداقیه نمیتواند مقیّد اطلاق حرمت غناء باشد. نگارنده با تطبیق نتایج بحث بر اسلوب تلاوت حرفهای عقیده دارد، دلایلی چون تنگناهای تجویدی و حساسیتهای شرعی سختگیرانه در جنبه موسیقایی تلاوت، موجب شده در قیاس با دیگر آواهای مذهبی آسیب کمتری در زمینه ورود اصوات محرم متوجه تلاوت حرفهای باشد. در همین راستا، این نکته بیان شده که صوت لهوی حرمت مطلق نداشته، اما استعمال آن در تلاوت قرآن حرام است. روایات مشتمل بر استحباب تغنی و ترجیع در تلاوت نیز نمیتواند مخصص حکم حرمت مطلق غناء باشد. همچنین در فقه شیعی مانعی برای استعمال الحان موسیقی عربی در تلاوت نیست، به شرطی که این الحان، غنایی و لهوی نباشند و موجب سبکی و وهن کلام الهی نشوند. اهل سنت مناط صحت یا عدم صحت شرعی استعمال الحان را بر حکم شرعی غناء متوقف نمیدانند. نوشتار حاضر بازخوانی و برداشتهای نوینی از مدلولات برخی روایات مشهور مرتبط با حوزه زیباخوانی قرآن کریم ارائه کرده است.
کلید واژگان
غناءصوت لهوی
ترجیع
تغنی
الحان عرب
تلاوت حرفهای
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
صاحب امتیاز: جامعه المصطفی العالمیه محل انتشار: مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث کد پستی: 64391-37191 تلفن معاونت پژوهش 02537110535 چاپ: مرکز ترجمه و نشر جامعه المصطفی العالمیهسازمان پدید آورنده
دانشآموخته دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهدشاپا
2676-69062676-6914




