بررسی موانع ساختاری و تکنولوژیکی استقرار مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان خوزستان
(ندگان)پدیدآور
زینالعابدینی, محسنکوهی رستمی, منصورموری بختیاری, نگارنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع ساختاری و تکنولوژیکی استقرار مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان خوزستان است. روششناسی: در پژوهش حاضر از روش پیمایشی- توصیفی استفاده شده است. جامعه آماری شامل 230 نفر از مسئولین کتابخانههای عمومی، رؤسای شهرستانها و کارشناسان ستادی کتابخانههای عمومی استان خوزستان بودند. نمونه آماری براساس جدول کرجسی مورگان تعداد 140 نفر محاسبه شد. جهت توزیع پرسشنامه از نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بررسی موانع تکنولوژیکی و ساختاری مدیریت دانش بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روشهای تحلیل عامل اکتشافی، آزمون تی تک نمونهای و فریدمن استفاده شد. یافتهها: براساس نتایج تحلیل عامل اکتشافی، 5 عامل تکنولوژیکی، ساختار سازمانی، تخصیص منابع، سنجش و ارزیابی و اشتراکگذاری دانش از مهمترین موانع تکنولوژیکی و ساختاری استقرار مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان خوزستان شناسایی شدند. وضعیت این عاملها در کتابخانههای عمومی استان خوزستان در وضعیت نامناسبی قرار دارند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که موانع تکنولوژیکی مهمترین مانع استقرار مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان خوزستان هستند. نتیجهگیری: تمامی شاخصهای مورد بررسی در این تحقیق، نقش تأثیرگذاری در عدم توفیق مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان خوزستان دارند. برای استقرار موفقیتآمیز مدیریت دانش، مدیران این سازمان بایستی نسبت به رفع این موانع اقدام کنند.
کلید واژگان
مدیریت دانشکتابخانههای عمومی
خوزستان
تکنولوژی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه قمسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
کارشناس مسؤل امور کتابخانه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان، خوزستان، ایران.
شاپا
2476-66582476-6534




