دوره 5, شماره 8

 

ارسال های اخیر

  • تأثیرپذیری شاعران معاصر از شعر کهن از دید تصویرسازی 

    یعقوبی, علی سرور (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2009-08-23)
    تصویرسازی و تخیل از بن­مایه­های بنیادین شعر بشمار می­آید؛ به گونه­ای که می­توان آن­ها را عامل جداکنندة شعر از نثر انگاشت. به سخن دیگر، تخیّل، جان مایة شعر است. در این مقاله نگارنده کوشیده است تا پیوندهای آشکار شعر کهن فارسی ...

  • لزوم شناخت مخاطب از دیدگاه علوم بلاغی 

    اکبری, منوچهر؛ سپهری, رقیه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2009-08-23)
    در این گفتار پس از ذکر مقدمه‌ای در باب هنر سخن‌وری و چگونگیِ تأثیر آن در نفوس و اذهان مخاطب و جای گاه او در حسن قبول و ماندگاریِ شعر و نیز تعهّد و رسالتی که نویسنده و شاعر در قبال جامعه و مخاطبان فردی و اجتماعی خود دارد، ...

  • ارنواز و شهرناز پژوهشی در ریشه‌یابی دو نام در شاه‌نامة فردوسی 

    زواره‌ئیان, پریا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2009-08-23)
    شخصیت ارنواز و شهرناز، خواهران رشک برانگیز جمشید در شاه‌نامة فردوسی ریشه‌هایی کهن و اساطیری در کتاب بزرگ دینی ایران باستان ـ اوستا ـ دارد. هر چند پنج نسک باقی‌مانده از بیست و یک نسک پیشین، اطلاعاتی اندک دربارة این دو شاه ...

  • موسیقی بیرونی در شعر نادرپور 

    عباسی, حبیب الله؛ ذاکری, حامد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2009-08-23)
    نادر نادرپور، شاعر بزرگ معاصر ایران است، در حالی که پژوهش‌هایی اندک دربارة کلام وی بانجام رسیده است. این پژوهش، زیر عنوان موسیقی بیرونی (وزن) در شعر نادرپور، به بررسی جلوه‌ای از موسیقی در شعر او می‌پردازد. برای انجام این ...

  • دو ایهام نویافته در شعر حافظ 

    شوقی نوبر, احمد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2009-08-23)
    هرچند خواجه حافظ در کاربرد  اغلب صناعات ادبی استاد مسلم است، ولی بالاترین هنر و ویژگی شعری او در ایهام تجلی می‌کند و دامنة این صنعت معنوی در اشعارش ـ بخصوص با ظهور دو نوع ایهام نویافته ـ آن چنان گستردگی می‌یابد که از مرزبندی ...

  • تصحیح نسخة خطی رسالة عرفانی و کلامی از عارف بارع: کمال‌الدین ملاعبدالرزاق اسحاق کاشی (730 هـ.ق) 

    ماحوزی, مهدی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2009-08-23)
    از کمال‌الدین ملّا عبدالرزاق اسحاق کاشی (کاشانی) در مدرسة عالی سپه سالار (شهید مطهری) یک نسخه خطی در 505 صفحه موجود است که مجموعه‌ای است از رسایل او در باب حکمت، عرفان، مظاهر وجود حضرت باری، علم استدلالی و علم شهودی. از ...

  • آب و افراسیاب 

    بازرگان, محمدنوید (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2009-08-23)
    تاکنون پیرامون شخیصت افراسیاب ـ سردار نام‌دار تورانی ـ که در آثار حماسی این سرزمین در جرگة پراهمیت‌ترین شخصیت‌های اهریمنی بشمار می‌رود، سخن بسیار رفته است. این پژوهش تلاش دارد تا ضمن بررسی آثار مذهبی کهن، متون میانه و متون ...

  • تحلیل عنصر «حادثه» در رمان «جای خالی سلوچ» اثر محمود دولت آبادی 

    خوش‌حال دستجردی, طاهره؛ شمعی, میلاد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2009-08-23)
    واقعه یا حادثه (incident)، یکی از عناصر ساختاری رمان است که هم‌راه با عناصری هم‌چون گره افکنی، کشمکش، هول و ولا، بحران، نقطه اوج و گره گشایی، اجزای تنه اصلی پی‌رنگ (plot) در داستان را شکل می‌دهد. این عنصر در کتاب «واژه‌نامه ...

  • تحلیل شخصیت زن در نمایش‌نامة «پرده خانه» اثر بهرام بیضایی 

    حسن لی, کاووس؛ حقیقی, شهین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2009-08-23)
    نمایش­نامة پرده خانه از آثار نمایشی بهرام بیضایی است که در آن، زن از نقشی محوری برخوردار است. این اثر بازگوکنندة زندگی زنانی است که در چنبرة نظامی خشن و مستبد گرفتار آمده­اند. در این اثر، افزون بر تحلیل شماری از ویژگی­های ...