بررسی تجربی تاثیر نانو کاتالیست هیبریدی همگن بر پایه نانو لولههای کربنی در سوخت دیزل (گازوئیل) بر عملکرد و آلایندههای موتورهای دیزل
(ندگان)پدیدآور
میرزاجانزاده, مهردادارجمند, مهدیرشیدی, علیمرادقبادیان, برات
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق به ساخت یک نانو ساختار (کاتالیست) هیبریدی بر پایه نانو لولههای کربنی چند دیواره (MW-CNT) برای کاهش آلایندههای سوخت دیزل (گازوئیل) شامل ترکیبات اکسیدهای نیتروژن (NOx)، مونوکسید کربن (CO)، هیدروکربنهای نسوخته (HC) و دوده (SOOT) و همچنین بهبود عملکرد سوخت در پارامترهای موتور شامل توان، گشتاور و کاهش مصرف سوخت میپردازد. نانو ساختار هیبریدی شامل اکسید سریم بر پایه نانو لولههای کربنی با قطرهایی در محدوده nm 10-7 دارای عامل آمیدی جهت همگن شدن کاتالیست در سوخت، در سه غلظت 30، 60 و ppm 90 به گازوئیل اضافه شد و آزمونهای عملکرد و آلایندهها توسط موتور دیزل مدل OM355 EUІІ ساخت شرکت ایدم (تحت لیسانس شرکت مرسدس بنز آلمان) انجام شد. نانو بودن ذرات کاتالیست و در نتیجه سطح بالای تماس با سوخت و همچنین توزیعپذیری مناسب در سوخت همراه با انجام واکنش اکسیداسیون کاتالیستی، باعث پیشرفت مسیر واکنش احتراق به سمت احتراق کامل شده و موجب کاهش آلایندههای سوخت شامل ترکیبات اکسیدهای نیتروژن (NOx) حداکثرتا 84/17% کاهش، مونوکسید کربن (CO) حداکثرتا 7/12% کاهش، هیدروکربنهای نسوخته حداکثرتا 77/30% کاهش و دوده حداکثر تا 63/20% کاهش پیدا کرد. همچنین بهبود عملکرد در پارامترهای موتور شامل توان حداکثرتا 77/3% افزایش، گشتاور بسته به نوع سوخت حداکثرتا 44/1% افزایش و کاهش مصرف سوخت ویژه ترمزی (حداکثرتا 74/4% کاهش) مشاهده شد.
کلید واژگان
سوخت دیزلنانو کاتالیست هیبریدی
نانو لوله های کربنی
آلایندهها
عملکرد موتور
شماره نشریه
81تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
پژوهشگاه صنعت نفتسازمان پدید آورنده
گروه مهندسی شیمی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانگروه مهندسی شیمی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
ژوهشگاه صنعت نفت، تهران، ایرا
گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
شاپا
2345-29002383-4528



