نقدی بر کتاب «رویکردهای نظری و عملی تدوین برنامههای درسی در آموزش عالی»
(ندگان)پدیدآور
حسینی, سیدمحمدحسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف مقالۀ حاضر، نقدی بر کتاب «رویکردهای نظری و عملی تدوین برنامههای درسی در آموزش عالی» بود. لذا از روش کاوشگری فلسفی انتقادی استفاده شد. موردمطالعه کتاب مذکور تألیف نصر، اعتمادیزاده (دریکوندی) و نیلی بود که در سال 1390 از سوی انتشارات دانشگاه اصفهان و سازمان سمت منتشر شده است. ابزار نقد اثر مذکور چکلیست نقد کتب درسی دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود. برای تحلیل اطلاعات نیز از تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. براساس یافتهها، قوتهای کتاب شامل نگارش روان و رسا، سازواری اثر با مبانی و اصول دینی و اسلامی و بهکارگیری ابزارهای علمی بود. ضعفهای اثر نیز عبارت بودند از: نامناسب بودن نظم منطقی و انسجام مطالب فصول، قدیمیبودن منابع، استناددهی نامناسب، ابهام در امانتداری در منبعدهی، کمتوجهی به بررسی و تحلیل علمی مسائل، نداشتن نوآوری و قدیمی بودن محتوا، کمتوجهی به مبانی و پیشفرضهای موردقبول در حوزۀ برنامۀ درسی. با درنظر گرفتن قوتها و ضعفهای فوق میتوان گفت که این اثر نیازمند بازنگری است.
کلید واژگان
نقدکتاب
رویکردهای نظری و عملی
برنامۀ درسی
آموزش عالی
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
دکتری برنامهریزی درسی، عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، و دبیر گروه علوم تربیتی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاهشاپا
2676-75032676-7511




