• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 22, شماره 42
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 22, شماره 42
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    صورت‌‌‌بندی مسئلۀ سواد دانشگاهی در ایران نظریه‌‌‌ای نو در زمینۀ نوشتار و نثر دانشگاهی در ایران

    (ندگان)پدیدآور
    فاضلی, نعمت الله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    427.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقالۀ حاضر مبتنی است بر پژوهشی مسئله‌محور حول مسئلۀ نوشتار و سواد دانشگاهی در ایران؛ و بر اساس روش «تحلیل ثانویه» و «مرور نظام‌مند» انجام شده است. «نظریۀ تحصلی شناختی» و «نظریۀ سواد آکادمیک» در زمینۀ نوشتار دانشگاهی را در اینجا صورت‌بندی کرده‌‌‌ام و کاستی‌های رویکرد تحصلی شناختی را شرح داده‌‌‌ام. سپس رویکرد سواد دانشگاهی را به صورت رویکرد کارآمد و بدیل برای ارتقای نوشتار دانشگاهی در ایران معرفی و در انتها نیز راهبردهایی برای بهبود نوشتار دانشگاهی براساس رویکرد سواد دانشگاهی ارائه کرده‌ام. این مقاله از «مقدمه»، «جمع‌بندی» و چهار بخش اصلی تشکیل شده است؛ در «مقدمه» اهمیت موضوع و روش‌شناسی را توضیح داده‌‌‌ام: 1) مسئلۀ نوشتار دانشگاهی در ایران و ویژگی‌های رویکرد شناختی و نوشتار تحصلی؛ 2) چالش‌‌‌های نوشتار دانشگاهی در ایران با تکیه بر داده‌های تحقیقاتی و دیدگاه‌های نظری؛ 3) تبیین چالش‌‌‌های نوشتار دانشگاهی؛ و 4) سواد دانشگاهی به عنوان نظریه‌ای نو برای فهم‌پذیرکردن و مواجهه با مسئلۀ نوشتار دانشگاهی. نهایتاً در«جمع‌بندی» دلالت‌های نظریۀ سواد دانشگاهی را برای سیاست نوشتار دانشگاهی در ایران معرفی کرده‌‌‌ام.
    کلید واژگان
    نظریۀ سواد دانشگاهی
    نظریۀ نوشتار تحصلی
    نوشتار دانشگاهی
    راهبردهای ارتقای سواد دانشگاهی

    شماره نشریه
    42
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
    Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    شاپا
    2676-7503
    2676-7511
    URI
    http://jut.samt.ac.ir/article_34436.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/213122

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • ارتباط بین تحصیلات دانشگاهی و عملکرد نیروهای پلیس: آیا نیروهای پلیسی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند عملکرد بهتری نسبت به همکاران بدون تحصیلات دانشگاهی دارند ؟(ترجمه) 

      دروان, علی؛ بابایی, مهدی؛ کسمایی, محمدرضا (, 2019-08-23)
      در این مقاله تلاش‌های انجام شده برای یافتن پاسخ به این سوال که " آیا نیروهای پلیسی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، عملکرد بهتری نسبت به نیروهای بدون تحصیلات دانشگاهی دارند یا خیر؟ " مرور می‌‌ شود. بررسی‌های انجام شده در ...

    • لزوم و اهمیت وجود و اشاعه بیانیه رسالت در وبگاه کتابخانه‌های دانشگاهی: بررسی مقایسه‌ای وبگاه کتابخانه‌های دانشگاهی ایران و کتابخانه‌های دانشگاهی عضو ARL 

      ورع, نرجس؛ خاصه, علی‌اکبر (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)
      بیانیه‌های رسالت، یکی از رایج‌ترین ابزارهای مدیریتی در کتابخانه‌ها به‌شمار می‌روند. این ابزار، بیان‌کننده اهداف و چشم‌اندازهای کتابخانه هستند و در نتیجه، تأثیری مستقیم بر محتوای وبگاه‌های کتابخانه‌ای می‌گذارند. این مقاله، ...

    • سهم و نقش حکمرانی دانشگاهی بازار گرا در تحقق کارکردهای دفاتر انتقال فناوری دانشگاهی در آموزش عالی ایران 

      امیری فرح آبادی, جعفر؛ ابوالقاسمی, محمود (انجمن آموزش عالی ایران, 2023-03-01)
      هدف: دفاتر انتقال فناوری دانشگاهی به‌واسطه نقش میانجی­گری محیط علمی و کسب‌وکار که عموماً در قالب ساختارهای درونی دانشگاه موردتوجه قرار می­گیرند؛ در سال­های اخیر در بسیاری از دانشگاه­های پیشرو موردتوجه جدی بوده است. از سوی ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب