شناسایی و اعتباریابی اصول و معیارهای طراحی کتب درسی مبتنی برآموزههای دینی در حوزههای علمیه
(ندگان)پدیدآور
فانیدپور, حسننیلی احمد آبادی, محمد رضادلاور, علیکارآمد, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعة حاضر، با هدف شناسایی و اعتباریابی اصول و معیارهای طراحی کتب درسی مبتنی بر آموزههای دینی برای مقطع عمومی حوزههای علیمة خواهران انجام گرفت. روش پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کیفی- مضمون محور (تماتیک) است. روش انتخاب نمونه یا واحد تحلیل در این مطالعه نمونهگیری نظری بود. در یافتههای بهدستآمده، علاوه بر تحلیل محتوای رونوشت مصاحبهها، از مکتوبات و مستندات مربوط نیز استفاده شد؛ بدینصورت که در جریان تحلیل، با کدگذاری مقولههای اصلی بعد از اشباع نظری، 9 مقولة اصلی و 46 مقولة فرعی از دادههای کیفی استخراج شد و در نهایت، اعتباریابی درونی یافتههای پژوهش حاضر انجام گردید. نتایج نشان میدهد توجه به اصل آیهبینی تنظیم محتوا، اصل تعادل محتوا، اصل انسجام درونی و بیرونی محتوا، اصل نگارش محتوا، اصل ایجاد علاقه، اصل فعالسازی و عملی کردن محتوا، اصل عینیسازی محتوا و اصل پشتیبانی محتوا، از جمله مواردیاند که متخصصان حوزوی در بخش طراحی اشاره کردهاند. نظام آموزشی حوزههای علمیه خواهران قابلیت کاربرد در موقعیتهای مختلف بهویژه نشر کتب دانشگاهی را نیز دارد.
کلید واژگان
اصول و معیارهای طراحی کتب درسیمعیارهای طراحی آموزشی
حوزههای علمیة خواهران
آموزههای دینی
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائیدانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
استاد سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار علوم تربیتی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، وابسته به جامعةالمصطفی قم
شاپا
2676-75032676-7511




