• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 23, شماره 44
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 23, شماره 44
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    جایگاه آموزش کارآفرینی در سرفصل‌‌های رشتۀ زبان و ادبیات فارسی با تأکید بر رویکرد رفتاری

    (ندگان)پدیدآور
    ظاهری عبدوند, ابراهیمصفری, جهانگیر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    302.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به نقش کارآفرینی در توسعۀ جوامع، آموزش کارآفرینی باید متناسب با نیازها در دانشگاه‌‌ها و همسو با ویژگی‌‌های هر گروه علمی باشد. هدف این پژوهش نیز ارزیابی جایگاه آموزش کارآفرینی در سرفصل‌‌های رشتۀ زبان و ادبیات فارسی با تکیه بر رویکرد رفتاری و براساس روش توصیفی ـ تحلیلی است. نتایج پژوهش نشان می‌‌دهد تاکنون در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، به مسئلة کارآفرینی توجه نشده است؛ در حالی‌‌که در زمینه‌‌های مختلف مانند طراحی لباس براساس باورهای قومی، نام‌‌گزینی، قصه‌‌درمانی، گردشگری ادبی و تولید محتوا، ویرایش و آموزش و بازی‌‌های رایانه‌‌ای قابلیت کارآفرینی وجود دارد. درواقع وجود ضعف‌‌هایی در زمینۀ آموزش و ایجاد مهارت و تجربه، موجب شده است تا دانشجویان با وجود داشتن تحصیلات عالی، نتوانند در زمینۀ کارآفرینی موفق باشند. در سرفصل‌‌های دوره‌‌های مختلف این رشته، به مسئلة کارآفرینی اصلاً توجهی نشده است. برای رفع این آسیب، پیشنهاد می‌‌شود با بازنگری در سرفصل‌‌ها، واحدهایی مناسب کارآفرینی در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی به برنامة آموزشی اضافه شود؛ حتی می‌‌توان با راه‌‌اندازی گرایش‌‌های جدید و به‌‌خصوص میان‌رشته‌‌ای، این مشکل را رفع کرد. همچنین دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، هیچ‌گونه تجربه و مهارتی در زمینۀ کارآفرینی در دانشگاه کسب نمی‌‌کنند که می‌‌توان با تشکیل هسته‌‌های کارآفرینی، برگزاری کارگاه‌‌ها، فرستادن دانشجویان به مراکز مختلف به عنوان کارآموز، شبیه‌‌سازی‌‌های رایانه‌ای، مصاحبه با کارآفرینان، راه‌‌اندازی کسب‌‌وکارهای دانشجویی و کاوش‌‌های محیطی، در این زمینه مؤثر واقع شد.
    کلید واژگان
    رشتۀ زبان و ادبیات فارسی
    سرفصل
    کارآفرینی
    آموزش
    آسیب‌‌‌‌شناسی

    شماره نشریه
    44
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
    Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
    سازمان پدید آورنده
    استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد، ایران
    استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد، ایران

    شاپا
    2676-7503
    2676-7511
    URI
    https://dx.doi.org/10.30487/rwab.2019.36381
    http://jut.samt.ac.ir/article_36381.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/213069

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب