• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 21, شماره 41
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 21, شماره 41
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    جریان‌شناسی تهیه و تدوین کتاب‌های زبان انگلیسی تخصصی ʼسمتʻ: تجربۀ سه رویکرد مواجهه با مهارت خواندن در قالب متن به‌مثابۀ «ابزاری زبانی»، «ابزار انتقال اطلاعات» و «محرک تولید»

    (ندگان)پدیدآور
    ایرانمهر, ابوطالبداوری, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    420.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    انگلیسی برای اهداف دانشگاهی و یا به تعبیر رایج‌تر زبان انگلیسی تخصصی به‌‌مثابۀ شاخه‌ای از حوزۀ آموزش زبان انگلیسی، حداقل در دو دهۀ گذشته توجه بسیاری از فعالان عرصۀ زبان‌شناسی کاربردی را به خود جلب کرده است. نظر به اهمیت انکارناپذیر این شاخه در جامعۀ دانشگاهی ایران که بی‌تردید با کاستی‌هایی از حیث سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، منابع درسی و تربیت مدرس روبه‌روست، بررسی‌ها مبیّن آن است که به‌طور مشخص در دهۀ گذشته، چه در مقام نظر و چه در مقام عمل، شاهد افزایش توجه متخصصان به این حوزه بوده‌ایم. با توجه به اهمیت جایگاه زبان انگلیسی در ایران، به‌عنوان زبان خارجی و محدود‌ شدن درونداد آن به کلاس‌های درس و به‌تبع آن کتاب‌های درسی، در این مقاله تلاش شده است با بهره‌گیری از یک الگوی ارزیابی کارآمد، تحولات تهیه و تدوین کتاب‌هایی که «سمت» ­ مهم‌ترین مرجع تهیه و تدوین کتاب‌های انگلیسی برای اهداف دانشگاهی‌­ منتشر کرده است بررسی شود. یافته‌های حاصل از بررسی شماری از کتاب‌های انتشار‌یافته در سه دهۀ اخیر بیانگر آن است که این جریان متأثر از پیشرفت‌های نظری در حوزۀ زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی، به‌طور ملموس از حیث تغییر و تحولات دو دوره را تجربه کرده و در سال‌های اخیر در حال تجربۀ دوره‌ای جدید از نظر تغییرات در محتوا و ساختار است؛ تغییراتی دیرهنگام، اما نویدبخش و رو به پیشرفت که می‌تواند زمینۀ گذر از رویکردهای ناکارآمد سنتی به رویکردهای کارآمد نوین را فراهم کند و به ‌تبع آن به برآورده ساختن اهداف برنامۀ آموزش زبان تخصصی در ایران یاری رساند.
    کلید واژگان
    انگلیسی برای اهداف دانشگاهی
    کتاب درسی
    ارزیابی
    تهیه و تدوین مواد آموزشی
    آموزش زبان انگلیسی

    شماره نشریه
    41
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
    Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
    سازمان پدید آورنده
    گروه ربان انگلیسی دانشگاه صنعتی شاهرود
    استادیار زبان شناسی دانشگاه دامغان

    شاپا
    2676-7503
    2676-7511
    URI
    http://jut.samt.ac.ir/article_31200.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/213060

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب