آیندهپژوهی رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان در پرتوی الگوی تحلیل لایهای علتها
(ندگان)پدیدآور
پیشقدم, رضافیروزیان پوراصفهانی, آیداطباطبایی فارانی, سحرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر درصدد آیندهپژوهی رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان براساس الگوی تحلیل لایهای علتها برآمده است. به منظور انجام این مطالعه توصیفی، جامعه پژوهش متشکل از استادان متخصص و صاحبنظر از رشتههای زبانشناسی، زبان و ادبیات فارسی و آموزش زبان انگلیسی و نیز دانشآموختگان و دانشجویان رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان بود که از میان آنها 43 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمهساختاریافته به وسیله 6 سؤال طبقهبندی شده و گفتوگوهای غیررسمی با شرکتکنندگان در تحقیق بوده است. مطالعه انجام شده نشان میدهد که بر پیکره فعلی رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان ایراداتی وارد است و تجدید نظر در برنامههای آموزشی این رشته تحصیلی امری ضروری به نظر میرسد. در پژوهش حاضر، پس از بررسی موشکافانه مشکلات مطرح شده از سوی متخصصان و دستاندرکاران این رشته تحصیلی، نیازهای آموزشی آن استخراج شده است که این نیازها باید مبنای برنامهریزی چنین دورهای قرار گیرد. انتظار میرود گذراندن دوره کارشناسی ارشد این رشته با وجود اطلاعات پایهای ارائه شده در این پژوهش که با اصول علمی صحیح تدوین گردیده است، تواناییهای لازم را در دانشجویان این رشته ایجاد نماید، به طوری که قادر به پاسخگویی انتظارات ذینفعان باشند و دستاندرکاران این رشته بتوانند از راهکارهای ارائه شده در این تحقیق در جهت ارتقای کیفی و کمی این رشته بهره برند.
کلید واژگان
آینده پژوهیآموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان
الگوی تحلیل لایهای علتها
لایه لیتانی
لایه نظامهای علّی
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
استاد زبان انگلیسی و استاد پیوستة علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهداستادیار زبانشناسی دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)
دانشجوی دکترای آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2676-75032676-7511




