بررسی تأثیر فونت و رنگ بر یادگیری فهرست کلمات
(ندگان)پدیدآور
نجاتی, وحیدابراهیمی, ساراشریفیان, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فونت و رنگ از متغیرهای چاپی متن کتب درسی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر فونت و رنگ بر یادگیری فهرست کلمات است؛ بدین منظور که با شناسایی عوامل تأثیرگذار این متغیرها، بتوانیم از موانع موجود بر سر راه یادگیری کلمات بکاهیم. نمونه پژوهش شامل 101 نفر شرکتکننده بود که از طریق نمونهگیری در دسترس از میان دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی انتخاب شدند. از آزمون یادگیری کلامی به منظور بررسی یادآوری فوری و تأخیری برای بررسی یادگیری استفاده شد. آزمون آماری تحلیل واریانس یک راهه با اندازهگیریهای مکرر برای تحلیل دادهها به کار رفت. یافتهها نشان داد که فونت، تنها بر یادگیری آنی تأثیر معنیدار دارد و تأثیر آن بر یادگیری تأخیری معنیدار نیست. تأثیر رنگ نیز هم بر یادگیری آنی و هم بر یادگیری تأخیری معنیدار نشده است. همچنین منحنی یادگیری فونت برخلاف منحنی یادگیری رنگ، اثر یادگیری را به صورت معنیدار نشان میدهد.
کلید واژگان
فونترنگ
منحنی یادگیری
یادگیری آنی
یادگیری تأخیری
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
دانشیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیامنور مرکز تهران
شاپا
2676-75032676-7511




