ارزیابی برنامههای درسی رشتة آموزش زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بر مبنای طبقهبندی بازنگری شدة بلوم
(ندگان)پدیدآور
دیوسر, هدیجعفری گهر, منوچهرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر، سرفصلهای دروس رشتة آموزش زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نظام آموزشی ایران را بر مبنای طبقهبندی بازنگری شدة بلوم بررسی کرده است تا میزان بازنمایی سطوح مختلف این طبقهبندی را در برنامههای درسی تعیین کند. بدین منظور، با استفاده از تحلیل محتوا، بسامد و نسبت اهداف مرتبط با بعد دانش (دانش واقعی، دانش مفهومی، دانش روندی و دانش فراشناختی) و بعد شناختی (به یاد آوردن، فهمیدن، به کار بستن، تحلیل کردن، ارزیابی کردن و آفریدن) تعیین شد. یافتهها نشان داد که در سرفصلهای دروس هر دو مقطع، نسبت مهارتهای تفکر سطح پایین (به یاد آوردن، فهمیدن و به کار بستن) مهارتهای تفکر سطح بالا (تحلیل کردن، ارزیابی کردن و آفریدن) بیشتر مورد توجه و تأکید قرار دارند. نتایج نشان داد که پربسامدترین هدف از لحاظ بعد شناختی، ردة فهمیدن در هر دو مقطع است. در خصوص بعد دانش، دانش مفهومی پربسامدترین و مؤید این مطلب است که به دست آوردن دانش به عنوان معیاری برای تضمین کیفیت آموزشی از دیدگاه طراحان برنامههای درسی در نظر گرفته میشود. علاوه بر این، سرفصلهای مورد بررسی، عمدتاً فاقد ردههای دانش فراشناختی است و ردة فهمیدن/مفهومی نقش بسیار بارزی در برنامههای درسی هر دو مقطع دارد. نتایج حاکی از آن است که برنامههای درسی کنونی، مستلزم بازنگری است تا منعکسکنندة ابعاد دانش و شناختی تفکر انتقادی به منظور تسهیل در خودمختاری فراگیران باشد.
کلید واژگان
برنامة درسیتفکر انتقادی
بعد دانش
بعد شناختی
آموزش زبان انگلیسی
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2014-04-211393-02-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناستادیار، گروه آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
شاپا
2676-75032676-7511




