ارزیابی نظریههای انسجام و پیوستگی متنی: به سوی چارچوبی برای ارزیابی خوانشپذیری در سطح گفتمان
(ندگان)پدیدآور
گلشائی, رامیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله، دو ویژگی متنی انسجام و پیوستگی در نظریههای مطرح گفتمانی بررسی و بر اساس نتایج آن چارچوبی تلفیقی برای ارزیابی خوانشپذیری در سطح گفتمان ارائه شده است. پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که نظریههای مختلف گفتمانی هر یک به چه میزانی به مشخصههای متنی انسجام و پیوستگی پرداختهاند و کدام نظریهها میتوانند سازوکارهای عملیاتی ساده و مناسبی را برای ارزیابی خوانشپذیری در سطح گفتمان فراهم کنند. برای این منظور، هفت نظریة گفتمانی به طور تفصیلی مرور و چگونگی مواجهة آنها با دو مشخصة انسجام و پیوستگی متنی ارزیابی شد. ارزیابی نظریههای گفتمانی نشان میدهد که تلقی آنها از انسجام و پیوستگی همواره یکسان نبوده و نظریهها بر جوانب مختلفی از این دو پدیدة متنی تمرکز داشتهاند. بر اساس الگوی پیشنهادی و ارزیابی نظریهها، نتیجه گرفته میشود که نظریة کینچ و وندایک (1978) و دانِش (1974)، سازوکار کاربردی ساده و کاملی برای تولید یا ارزیابی خوانشپذیری در سطح گفتمان ارائه میدهند.
کلید واژگان
انسجامپیوستگی
گفتمان
درک متن
خوانشپذیری
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایرانشاپا
2676-75032676-7511




