نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپوررضا کریم سرا, ناصرfa_IR
dc.contributor.authorدهقان, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:06:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:06:40Z
dc.date.available1399-07-09T02:06:40Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:06:40Z
dc.date.issued2019-09-23en_US
dc.date.issued1398-07-01fa_IR
dc.date.submitted2019-12-22en_US
dc.date.submitted1398-10-01fa_IR
dc.identifier.citationپوررضا کریم سرا, ناصر, دهقان, حسین. (1398). ‌‌‌نقش مگامال‌ها و مغازه‌های محلی در سرمایه اجتماعی محلی شهروندان تهرانی. توسعه محلی (روستائی-شهری), 11(2), 387-408. doi: 10.22059/jrd.2019.76753fa_IR
dc.identifier.issn2008-8981
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jrd.2019.76753
dc.identifier.urihttps://jrd.ut.ac.ir/article_76753.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/212892
dc.description.abstractبرپایه مفهوم سازی جیمز کلمن و رابرت پاتنام سرمایه اجتماعی بین فردی در مورد روابط مبتنی بر اعتماد و همچنین داد و ستد عمومی ونه الزاما مالی بین کنشگران شبکه‌های اجتماعی غیر مجازی سخن می‌گوید. ناگفته پیدا است که اینگونه مناسبات اجتماعی، در فضاهایی شکل می‌گیرد که پیشینه زیست بوم گروه‌های انسانی در آنها وجود داشته باشد. بر این اساس فضاهای شهری گوناگون به عنوان زیست بوم غالب انسانی در جهان کنونی نقش مهمی را در ایجاد و توسعه سرمایه اجتماعی به ویژه از نوع بین فردی می‌تواند ایفاء کند. از همین رو این مقاله به بررسی نقش مگامال‌ها و مغازه­های محلی به عنوان فضاهای مختلف شهری در انواع سرمایه اجتماعی شهروندان تهرانی متمرکز شده است. نمونة آماری پژوهش حاضر 416 نفر از سه مجتمع تجاری واقع در شهر تهران و مغازه‌های محلی واقع در شعاع 500 متری این مراکز خرید برای نمونه­گیری انتخاب شده‌اند. این سه مگامال و مجتمع تجاری عبارتند از: مجتمع تجاری پالادیوم درمنطقه 1، مگامال اکباتان در منطقه 5 و مجتمع تجاری کیان در منطقه 17. همچنین انتخاب پاسخگویان در مراکز خرید و مغازه­های محلی با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک و دریافت اطلاعات از آنها از طریق مصاحبه ساخت یافته صورت گرفته است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد، مراجعه به مگامال ها با ضریب 117/0- رابطه عکس بر سرمایه اجتماعی پل زننده دارد و با ضریب 15/0 تاثیر مستقیم بر سرمایه اجتماعی پیوندی داشته و سرمایه اجتماعی پل زننده با ضریب 240/0 تاثیر مستقیم بر روی سرمایه اجتماعی پیوندی دارد. در سوی دیگر اما، خرید از مغازه‌های محلی با ضریب 15/0- تاثیر مستقیم کاهنده بر سرمایه اجتماعی پیوندی را نشان می‌دهد. به بیان دیگر میزان مراجعه کنشگر به مگامال کاهش سرمایه اجتماعی پل زننده را در پی دارد. سرمایه اجتماعی پل زننده بیشتر متکی به شبکه‌های اجتماعی از نوع پیوند ضعیف است یعنی شبکه روابط اجتماعی بین فرد با آشنایان، دوستان غیر صمیمی، خویشاوندان دور و ... که عملا رابطه با آنها می‌تواند پلی بین شبکه‌های مختلف را فراهم آورد. در مقابل اما هر چه میزان مراجعه فرد به مگامال افزایش می­یابد، با توجه به الگوی مراجعه و خرید در مجتمع­های تجاری که بیشتر خانواده محور است، سرمایه اجتماعی پیوندی یا همان سرمایه اجتماعی درون شبکه‌های با پیوند قوی افزایش می‌یابد.fa_IR
dc.format.extent743
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherThe Faculty of Social Sciences, University of Tehranen_US
dc.relation.ispartofتوسعه محلی (روستائی-شهری)fa_IR
dc.relation.ispartofCommunity Development (Rural and Urban Communities)en_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jrd.2019.76753
dc.subjectسرمایه اجتماعیfa_IR
dc.subjectسرمایه اجتماعی پیوندیfa_IR
dc.subjectسرمایه اجتماعی پل زنندهfa_IR
dc.subjectمگامالfa_IR
dc.subjectمغازه‌های محلیfa_IR
dc.title‌‌‌نقش مگامال‌ها و مغازه‌های محلی در سرمایه اجتماعی محلی شهروندان تهرانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار رشته جامعه‌شناسی و عضو هیات ریسه انجمن جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، ایران.fa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue2
dc.citation.spage387
dc.citation.epage408


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد