| dc.contributor.author | زاهدی, فریندخت | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:06:03Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:06:03Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T02:06:03Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T02:06:03Z | |
| dc.date.issued | 2010-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1389-04-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | زاهدی, فریندخت. (1389). گونهشناسی نمایش نامهی خانهی عروسک اثر هنریک ایبسن از منظر فمنیستی. زن در فرهنگ و هنر, 2(4) | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-3108 | |
| dc.identifier.issn | 2538-3116 | |
| dc.identifier.uri | https://jwica.ut.ac.ir/article_20822.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/212679 | |
| dc.description.abstract | نمایش نامهی خانهی عروسک اثر هنریک ایبسن (1906-1828) بُرشی از یک زندگی خانوادگیِ خانوادهای خرده بورژوا در قرن نوزدهم است که به زعم خود نویسنده تلاشی است برای نشان دادن یک موقعیت انسانی (ماریسو،1970: 243). این نمایشنامه که نخستین بار در سال 1879 در کپنهاگ منتشر شد و به زعم توریل موی نخستین نمایش نامهی مدرن ایبسن به شمار میآید بلافاصله مورد توجه بسیاری از منتقدین و متفکرین زمان خودش قرار گرفت (موی، 2006: 225) بسیاری از این منتقدین بلافاصله نمایش نامه را در گونهی تراژدی قرار دادند. هرچند بعدها کسانی دیگر نظر دیگری دربارهی گونهی این اثر ارایه کردند و در تراژدی بودن آن تردید کردهاند (اشتاینر، 1380: 27) اما برای نخستین بار در این مقاله است که گونهی این نمایشنامه کمدی نامیده میشود. این مقاله سعی نموده است تا با بهره بردن از همبستهای از نظریهی نقد فمنیستی و نظریهی دریافت بر این ادعای خویش صحه بگذارد و نشان دهد چگونه کاربرد نظریهی فمنیستی در خوانش یک متن نمایشی میتواند گونهشناسی رایج در نظریه و نقد ادبی را که ساختهی نگاه مردانه است دگرگون و گونهشناسی جایگزینی ارایه کند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 161 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | زن در فرهنگ و هنر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Woman in Culture Arts | en_US |
| dc.subject | خانهیعروسک | fa_IR |
| dc.subject | خوانش فمنیستی | fa_IR |
| dc.subject | ژانر | fa_IR |
| dc.subject | سوبژکتیویته. | fa_IR |
| dc.subject | نظریهی دریافت یا واکنش مخاطب | fa_IR |
| dc.title | گونهشناسی نمایش نامهی خانهی عروسک اثر هنریک ایبسن از منظر فمنیستی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 4 | |