نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorراودراد, اعظمfa_IR
dc.contributor.authorالهی فر, کبریfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:05:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:05:53Z
dc.date.available1399-07-09T02:05:53Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:05:53Z
dc.date.issued2013-09-23en_US
dc.date.issued1392-07-01fa_IR
dc.date.submitted2012-07-23en_US
dc.date.submitted1391-05-02fa_IR
dc.identifier.citationراودراد, اعظم, الهی فر, کبری. (1392). تماشاگری زن و لذت زنانه در سینما: خوانشی زنانه از فیلم‌های تلما و لوئیس و واکنش پنجم. زن در فرهنگ و هنر, 5(3), 283-306. doi: 10.22059/jwica.2013.36481fa_IR
dc.identifier.issn2538-3108
dc.identifier.issn2538-3116
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jwica.2013.36481
dc.identifier.urihttps://jwica.ut.ac.ir/article_36481.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/212622
dc.description.abstractنظریۀ فیلم فمنیستی رویکرد تازه‌ای را دربارۀ شکستن خط روایی فیلم با هدف افزایش آگاهی مخاطب زن از قرار‌گرفتن او به‌مثابۀ ابژۀ نگاه دوربین و لذت جنسی مردانه ارائه داد. اما کنار گذاشتن ابزار روایی در این دست فیلم‌ها و روی‌آوردن به تکنیک‌هایی چون رهایی نگاه دوربین باعث دور‌شدن مخاطب زن و بنابراین شکست اقتصادی این فیلم‌ها شد. در این مقاله، با کاربست مفهوم نسبتاً بدیع «لذت زنانه» در نظریۀ فیلم فمنیستی، سعی شده است خوانشی زنانه از فیلم‌های <em>واکنش پنجم</em> و <em>تلما و لوئیس</em> ارائۀ شود. هدفْ ارائۀ تحلیلی است از نقش مخاطب فعال زن و توضیح امکانات دیداری برای رهایی‌بخشی زن از ابژگی. این تحلیل بر محور نظریۀ روانکاوانۀ فیلم فمنیستی و با تأکید بر مفهوم نظری لذت زنانه انجام شده است. خوانش فعالانۀ فیلم از جانب زنان می‌تواند لذت دوستی و پیوند همدلانه در آن‌ها را، در جایگاه تماشاگر فعال، برانگیزد. بنابراین، برخلاف موفقیت محدود نظریۀ فیلم فمنیستی، اعمال چنین خوانش فعالی از مقابلۀ شخصیت‌های زن داستان با نگاه و اقتدار مردانه در فیلم‌های جریان اصلی می‌تواند موجب تولید لذتی برای تماشاگران زن باشد که در برابر مفهوم لذت مردانه و ابژگی زن قرار می‌گیرد. این نوع خوانش می‌تواند جنبۀ رهایی‌بخشی بعضی از فیلم‌های جریان اصلی را برای زنان آشکار کند.fa_IR
dc.format.extent337
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofزن در فرهنگ و هنرfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Woman in Culture Artsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jwica.2013.36481
dc.subjectتلما و لوئیسfa_IR
dc.subjectتماشاگریfa_IR
dc.subjectخوانش فیلمfa_IR
dc.subjectلذت زنانهfa_IR
dc.subjectنظریۀ فیلم فمنیستیfa_IR
dc.subjectواکنش پنجمfa_IR
dc.titleتماشاگری زن و لذت زنانه در سینما: خوانشی زنانه از فیلم‌های تلما و لوئیس و واکنش پنجمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue3
dc.citation.spage283
dc.citation.epage306


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد