| dc.contributor.author | راودراد, اعظم | fa_IR |
| dc.contributor.author | الهی فر, کبری | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:05:53Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:05:53Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T02:05:53Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T02:05:53Z | |
| dc.date.issued | 2013-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2012-07-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1391-05-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | راودراد, اعظم, الهی فر, کبری. (1392). تماشاگری زن و لذت زنانه در سینما: خوانشی زنانه از فیلمهای تلما و لوئیس و واکنش پنجم. زن در فرهنگ و هنر, 5(3), 283-306. doi: 10.22059/jwica.2013.36481 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-3108 | |
| dc.identifier.issn | 2538-3116 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jwica.2013.36481 | |
| dc.identifier.uri | https://jwica.ut.ac.ir/article_36481.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/212622 | |
| dc.description.abstract | نظریۀ فیلم فمنیستی رویکرد تازهای را دربارۀ شکستن خط روایی فیلم با هدف افزایش آگاهی مخاطب زن از قرارگرفتن او بهمثابۀ ابژۀ نگاه دوربین و لذت جنسی مردانه ارائه داد. اما کنار گذاشتن ابزار روایی در این دست فیلمها و رویآوردن به تکنیکهایی چون رهایی نگاه دوربین باعث دورشدن مخاطب زن و بنابراین شکست اقتصادی این فیلمها شد. در این مقاله، با کاربست مفهوم نسبتاً بدیع «لذت زنانه» در نظریۀ فیلم فمنیستی، سعی شده است خوانشی زنانه از فیلمهای <em>واکنش پنجم</em> و <em>تلما و لوئیس</em> ارائۀ شود. هدفْ ارائۀ تحلیلی است از نقش مخاطب فعال زن و توضیح امکانات دیداری برای رهاییبخشی زن از ابژگی. این تحلیل بر محور نظریۀ روانکاوانۀ فیلم فمنیستی و با تأکید بر مفهوم نظری لذت زنانه انجام شده است. خوانش فعالانۀ فیلم از جانب زنان میتواند لذت دوستی و پیوند همدلانه در آنها را، در جایگاه تماشاگر فعال، برانگیزد. بنابراین، برخلاف موفقیت محدود نظریۀ فیلم فمنیستی، اعمال چنین خوانش فعالی از مقابلۀ شخصیتهای زن داستان با نگاه و اقتدار مردانه در فیلمهای جریان اصلی میتواند موجب تولید لذتی برای تماشاگران زن باشد که در برابر مفهوم لذت مردانه و ابژگی زن قرار میگیرد. این نوع خوانش میتواند جنبۀ رهاییبخشی بعضی از فیلمهای جریان اصلی را برای زنان آشکار کند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 337 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | زن در فرهنگ و هنر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Woman in Culture Arts | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jwica.2013.36481 | |
| dc.subject | تلما و لوئیس | fa_IR |
| dc.subject | تماشاگری | fa_IR |
| dc.subject | خوانش فیلم | fa_IR |
| dc.subject | لذت زنانه | fa_IR |
| dc.subject | نظریۀ فیلم فمنیستی | fa_IR |
| dc.subject | واکنش پنجم | fa_IR |
| dc.title | تماشاگری زن و لذت زنانه در سینما: خوانشی زنانه از فیلمهای تلما و لوئیس و واکنش پنجم | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 283 | |
| dc.citation.epage | 306 | |