مدلسازی بازار بخش خصوصی صنعت بیمهی ایران با استفاده از تئوری بازی ها (مطالعه موردی)
(ندگان)پدیدآور
عبادی, جعفرجعفری بیدگلی, مریمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله، به مدلسازی بازار بخش خصوصی صنعت بیمهی ایران با استفاده از تئوری بازیها پرداخته شده است و بهعنوان مطالعهی موردی، عملکرد و رقابت سه شرکت خصوصی بزرگ صنعت بیمهی ایران مورد بررسی قرار گرفته و از تئوری بازیها به عنوان یک ابزار تصمیمگیری برای دستیابی به وضعیتی که رضایت هر سه شرکت را برآورده کند استفاده شده است. در این فرایند تحقیق، رقابت بین سه شرکت بیمهی خصوصی پارسیان، ملت و کارآفرین مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به مدل بهکار گرفته شده، نتیجهی حاصل نشاندهندهی راهحل پارتویی میباشد. به نظر میرسد چنانچه این سه شرکت بزرگ خصوصی به منظور حفظ بازار بخش خصوصی در دست خودشان با یکدیگر توافق کرده و بازی همکارانه را در پیش گیرند و استراتژی گسترش شبکهی فروش توسط شرکت بیمهی پارسیان و به طور همزمان پرداخت خسارت و عدم تعویق آن توسط شرکت بیمهی ملت و انجام تبلیغات توسط شرکت بیمهی کارآفرین اتخاذ شود و بر حداقل کردن فاصله مطلوبیت حاصل از پرتفوی خود تا حداکثر مطلوبیتشان توافق شود، علاوه بر اینکه بیشترین مطلوبیت پرتفوی از دست رفتهی شرکتها حداقل است، مجموع مطلوبیت پرتفوهای از دسترفتهی هر سه شرکت نیز حداقل میباشد. بنابراین در کنار اینکه ضرر چندانی به سایرین نمیزند، نفع زیادی را به خودشان میرساند. پس همانطور که هر شرکت به طور نسبی از نظر حداقل کردن مطلوبیت پرتفوی از دسترفتهاش، منفعت خوبی کسب میکند و رضایت کافی را بهدست میآورد، بخش خصوصی بیمه نیز، که سهم زیادی از آن متعلق به این سه شرکت میباشد، کمترین ضرر را خواهد داشت، بنابراین با استفاده از این مدل همکارانه و سازشکارانه به راهحل پارتویی رسیدهایم. چرا که این رقابت هم با تأکید بر مطلوبیت پرتفوی از دسترفتهی هر شرکت و هم با تأکید بر مطلوبیت پرتفوهای از دسترفتهی تمامی شرکتها بررسی شده است.
طبقه بندی JEL: .C71, G22
کلید واژگان
بازیهای نفره در حالت گسستهبازی همکارانه
بخش خصوصی بیمه
تئوری بازیها
راهحل سازشکارانه
رقابت
صنعت بیمه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-05-221389-03-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشکدهی اقتصاد دانشگاه تهرانشاپا
0039-89692588-6118




