محاسبه اثرات بازگشتی مستقیم CO2 ناشی از بهبود کارایی مصرف سوخت در بخش حمل ونقل استان های ایران
(ندگان)پدیدآور
دل انگیزان, سهرابخانزادی, آزادحیدریان, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
"اثرات بازگشتی"، اصطلاحی است که بیان میکند با بهبود کارایی انرژی، هزینهی واقعی خدمات انرژی در هر واحد کاهش یافته و در نتیجه تقاضا برای خدمات انرژی افزایش می یابد. از اینرو، ذخیره بالقوه انرژی و کاهش انتشار CO2 ناشی از بهبود کارایی خنثی می شود. هدف اصلی در پژوهش حاضر، محاسبه اثرات بازگشتی مستقیم CO2 ناشی از بهبود کارایی مصرف سوخت در بخش حملونقل میباشد که برای استانهای ایران در دوره زمانی 1394-1385 در سه مرحله انجام شده است. در ابتدا با استفاده از معادله اسلاتسکی، فرمول محاسباتی اثرات بازگشتی مستقیم CO2استخراج و سپس با برآورد کششهای قیمتی و درآمدی تقاضا در بخش حمل ونقل، اثرات بازگشتی مستقیم CO2برای 30 استان کشور در یک دوره ده ساله محاسبه شده است. نتایج محاسبات نشان میدهد که اثرات بازگشتی به سبب اجرای سیاست حذف یارانه انرژی و افزایش قیمت سوخت، دارای روند همگرا و نزولی (بهطور متوسط 51/2 تا 09/1 درصد) بوده است.
طبقه بندی JEL: R41, Q41, C23, C51
کلید واژگان
اثرات بازگشتی مستقیم CO2کارایی مصرف سوخت
حمل ونقل
استان های ایران
انرژی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازیاستادیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی
دانشجوی دکتری اقتصاد بخش عمومی دانشگاه رازی
شاپا
0039-89692588-6118




