مکان یابی بنگاه ها در صورت وجود انواع مصرف کنندگان (باتجربه و بی تجربه)
(ندگان)پدیدآور
شهبازی, کیومرثسلیمیان, صلاحنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه یکیازمهمترینمشکلاتبنگاههاپیداکردنراهحلیبرایکاهش هزینههای حملونقل با توجه به گسترششهرهاوافزایشجمعیتشهری است. پایهی مدلهای مکانیابی رقابتی مدل ارائه شده توسط هاتلینگ در خصوص دو بستنیفروش دورهگرد در ساحل است. در این مقاله با در نظر گرفتن مدل اولیهی هاتلینگ، اما با در نظر گرفتن دو نوع مصرفکنندهی باتجربه و بیتجربه به تحلیل نتایج پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد که در صورت وجود دو نوع مصرفکنندهی با تجربه و بیتجربه توابع تقاضای دو بنگاه (ارائه دهنده غذای متمایز)، به مطلوبیت کسب شده از یک نوع غذای خاص و تعداد مصرفکنندگان باتجربه نیز بستگی دارد. همچنین اگر دو بنگاه در یک نقطه قرار بگیرند به دلیل تفاوت در تمایلات مصرفکنندگان، قیمتهای تعادلی یکسانی را تقاضا نخواهند کرد. در حالتی که استراتژی بنگاهها انتخاب هر دوی قیمت و مکان باشد، هیچ تعادلی برای بازی وجود نخواهد داشت و در نهایت با افزایش هزینههای حملونقل بنگاه 1 (تولیدکنندهی کالای مرغوب) به مرکز نزدیکتر شده و بنگاه 2 (تولیدکننده کالای نامرغوب) از مرکز دورتر خواهد شد. طبقه بندی JEL : C62 ,D50 ,D11, C02, L11
کلید واژگان
مکانیابیانواع مصرفکنندگان
تعادلعمومی
مدل هاتلینگ
تعادلنش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار اقتصاد دانشگاه ارومیهدکتری اقتصاد دانشگاه ارومیه
شاپا
0039-89692588-6118




