ارزیابی عوامل موثر بر جذب گردشگران بینالمللی با استفاده از مدل جاذبه
(ندگان)پدیدآور
نظری, محسناسفیدانی, محمد رحیمطباطبایی, سید مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به افزایش شمار گردشگران بینالمللی و نقش روز افزون صنعت گردشگری در اقتصاد کشورها، شناسایی عوامل مؤثر در جذب گردشگران بینالمللی بیش از پیش ضروری جلوه میکند. دولتها و بخش خصوصی بهمنظور توسعه، رقابت و بقاء در صنعت گردشگری نیازمند شناسایی عوامل مؤثر و پیشبینی تقاضای گردشگری میباشند. هدف اصلی این پژوهش به کارگیری تکنیکهای اقتصاد سنجی پنل دیتا در بررسی عوامل مؤثر در جذب گردشگران بینالمللی به ایران و تخمین تابع تقاضا با استفاده از مدل جاذبه میباشد. متغیر وابسته این پژوهش تعداد گردشگران ورودی به ایران به تفکیک از 53 کشور در سالهای 2013-2009 و متغیرهای مستقل تولید ناخالص داخلی سرانه، فاصله جغرافیایی، جمعیت، نرخ ارز بر حسب قیمت واقعی سال 2010، تعداد تختهای هتل، جاذبههای ثبت جهانی و شاخص برند کشور میباشند که دادههای آنها از مراکز اطلاعاتی داخلی و بینالمللی استخراج و با استفاده نرمافزار Eviewsبررسی شده است. نتایج حاکی از آن است که تمامی متغیرها به جزء جاذبههای ثبت جهانی از لحاظ آماری معنادار میباشند. متغیر شاخص برند با ضریب 19/18 بیشترین تأثیر را بر تقاضای گردشگری و بعد از آن تعداد تختهای هتل با ضریب 89/1 دومین عامل اثرگذار است. متغیر فاصلهی جغرافیایی با ضریب 56/2- تنها عامل منفی در جذب گردشگران میباشد.
کلید واژگان
تقاضای گردشگریپیش بینی تقاضا
مدل جاذبه
پنل دیتا
میراث جهانی یونسکو
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکدهی مدیریت، دانشگاه تهراناستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکدهی مدیریت، دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشکدهی مدیریت دانشگاه تهران
شاپا
0039-89692588-6118




