بررسی اقتصادی هزینهی آلودگی ناشی از سوخت خودروها در طرح ملی CNG با استفاده از نظریهی کنترل بهینه
(ندگان)پدیدآور
حاجی نیلی, ارسلانمحمدی, پرستونوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله به دنبال درک نقش و جایگاه هزینهی آلودگی ناشی از مصرف سوخت خودروها در توجیه اقتصادی طرح ملی CNG میباشد. به عبارت دیگر درنظر گرفتن هدف کاهش آلودگی هوا برای اجرای طرح ملی CNG تا چه حد میتواند توجیه اقتصادی داشته باشد. به این منظور با استفاده از نظریهی کنترل بهینه تلاش شده با ایجاد دو تابع هدف، یکی بدون هزینهی آلودگی و دیگری با احتساب هزینهی آلودگی، به مقایسهی نتایج مدل پرداخته شود. نتایج مدل حکایت از اهمیت بالای هزینهی آلودگی در توجیه اقتصادی اجرای طرح دارد. بهطوری که درنظر نگرفتن هدف کاهش آلودگی، توجیه اقتصادی طرح را زیر سئوال میبرد. از سویی به منظور درک میزان حساسیت مدل به هزینهی آلودگی، به تحلیل حساسیت برنامهی بهینه به درصد کاهش هزینهی آلودگی بنزین پرداخته میشود. نتیجه نشان میدهد که اگر بتوان از طریق بهبود کیفیت بنزین و یا افزایش راندمان موتور خودروها، میزان آلودگی ناشی از مصرف بنزین را تا 60% کاهش داد، دیگر نیازی به اجرای طرح ملی CNG نیست.
طبقهبندیJEL : Q38 ,P28
کلید واژگان
ارزیابی اقتصادیطرح ملی گازسوز کردن خودروها
نظریهی کنترل بهینه
هزینه ی آلودگی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
فارغالتحصیل کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، گرایش سیستم¬های اقتصادی- اجتماعی، دانشگاه تربیت مدرساستادیار دانشگاه تربیت مدرس - گروه مهندسی سیستم¬های اقتصادی- اجتماعی
شاپا
0039-89692588-6118




