تصمیم گیری برای تولید و قیمت گذاری محصول جدید با استفاده از نظریه بازی ها مطالعه موردی: خودروی سواری تولید داخل کشور
(ندگان)پدیدآور
پورکاظمی, محمد حسینصدری, مریمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
از تصمیمات مهم و اساسی برای هر بنگاهی، انتخاب مجموعهای از ویژگیها و قیمت برای محصول جدید میباشد. به این منظور یک بنگاه نیاز به اطلاع از تقاضای مصرفکنندگان نسبت به مشخصههای محصول، هزینهی تأمین این مشخصات و عکسالعملهای رقبای موجود نسبت به ورود محصول جدید در بازار را دارد. در این مقاله با استفاده از نظریهی بازی-ها به بررسی موقعیتهای مختلف ورود محصول جدید در بازار خودروی ایران پرداخته شده و موقعیت و قیمتی که بیشترین سود را برای تولید کننده ایجاد میکند، مشخص شده است. در این تحقیق با تقسیمبندی بازار خودرو به کلاسهای قیمتی مختلف، ویژگیها و قیمت سودآورترین محصول در هر کلاس قیمتی بررسی و تعیین شده است. همچنین نشان داده شده است، که با ورود محصول جدید، رقبا امکان واکنش قیمتی قابل ملاحظهای ندارند و ورود محصول جدید بیشترین اثر را بر سهم بازار آنها خواهد گذاشت.
طبقهبندی,E23 ,D4 ,C7 :JEL G12
کلید واژگان
تعادل نشخودرو
قیمت گذاری
محصول جدید
نظریهی بازی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتیکارشناس ارشد دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
0039-89692588-6118




