• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 10, شماره 37
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 10, شماره 37
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش‌بینی اضطراب اجتماعی بر مبنای حمایت اجتماعی و خودکارآمدی اجتماعی در نوجوانان معلول جسمی- حرکتی

    (ندگان)پدیدآور
    فلامرزی, نگارسیف, دیبا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    569.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر باهدف پیش‌بینی اضطراب اجتماعی بر مبنای حمایت اجتماعی و خودکارآمدی اجتماعی در نوجوانان معلول جسمی- حرکتی شهر شیراز انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر و پسر معلول جسمی-حرکتی در سال تحصیلی 95-94 در مقطع متوسطه‌ی اول و دوم شهرستان شیراز بودندنتایج نشان داد از بین مؤلفه‌های خودکارآمدی اجتماعی، خودکارآمدی برای کنترل شناختی (41/0 =r) و خودکارآمدی برای کنترل عاطفی (26/0-= r) با ترس از ارزیابی منفی رابطه معنی داری دارد. علاوه بر این، از بین مؤلفه‌های حمایت اجتماعی،حمایت هیجانی/اطلاع رسانی 24/0-r= و حمایت مهربانی 24/0- r=با اجتناب و اندوه عمومی رابطه معنی‌داری دارد. از بین مؤلفه‌های خودکارآمدی اجتماعی، خودکارآمدی برای کنترل شناختی (32/0 =r) و خودکارآمدی برای کنترل عاطفی 36/0- r= با اجتناب و اندوه عمومی رابطه معنی‌داری دارد. همچنین مؤلفه‌های حمایت اجتماعی با اجتناب و اندوه در موقعیت‌های جدید رابطه معنی‌داری ندارد. همچنین، از بین مؤلفه‌های خودکارآمدی، خودکارآمدی برای کنترل شناختی (26/0 =r) با اجتناب و اندوه در موقعیت‌های جدید رابطه معنی‌داری دارد. نتایج رگرسیون نشان داد از میان مؤلفه‌های خودکارآمدی اجتماعی، تنها خودکارآمدی برای کنترل شناختی به‌طور معنی‌داری ترس از ارزیابی منفی (01/0p
    کلید واژگان
    اضطراب اجتماعی
    حمایت اجتماعی
    خودکارآمدی اجتماعی
    نوجوانان معلول جسمی-حرکتی

    شماره نشریه
    37
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، کارشناسی ارشد
    دانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

    شاپا
    2252-0031
    2476-647X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jpe.2020.42291.1992
    http://jpe.atu.ac.ir/article_11541.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210790

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • مضامین اثربخش در حمایت اجتماعی از منظر روان درمانگران : تدوین مدل مبتنی بر رویکرد کیفی به پژوهش 

      سرکشیکیان, سید مهدی؛ شکوری, علی؛ راجی, زهرا (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2022-09-23)
      حمایت اجتماعی یکی از متغیر‌های مورد مطالعه در علوم روانشناسی و اجتماعی است. حمایت اجتماعی با تأثیر‌گذاری بر عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی سلامت روانی و بهروری افراد را ارتقا می‌دهد و فرد را برای مواجه با مشکلات یاری می‌رساند. ...

    • واکاوی ابعاد اجتماعی سوگ دردوره COVID-19: یک مرور نظام مند 

      ولدبیگی, اقبال؛ زاهدی اصل, محمد؛ عادلیان, حمیده (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-09-23)
      مرگ حقیقی‌ترین و غیرقابل کنترل‌ترین رویداد زندگی بشر است. شاید یکی از چالش برانگیزترین مواجه انسان، سازگاری با فقدان عزیزانش باشد وضعیت حاکم بر چرخه سوگ و سوگواری در زمان پاندمی‌کرونا باعث نوعی پیچیدگی سوگ افراد شده است. ...

    • تحلیل مسیررابطه بین فعالیت بدنی، انزوای اجتماعی و افسردگی در میان سالمندان در طول بیماری همه گیر کووید-19 

      نیک بخش, بهرام (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-06-22)
      پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کمی و پیمایشی است، که رابطه بین فعالیت بدنی، انزوای اجتماعی و افسردگی در میان سالمندان در طول بیماری همه گیر کووید- 19 را مورد بررسی قرار داده است. جامعه آماری سالمندان(60 سال و بالاتر)، در شهرستان ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب