• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 10, شماره 37
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 10, شماره 37
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر برنامه های منتخب تمرینی بر سرعت عکس العمل ساده و انتخابی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی

    (ندگان)پدیدآور
    تقی قره باغ, مهسامحمدزاده, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    473.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف تحقیق تاثیر برنامه‌های منتخب تمرینی بر سرعت عکس العمل ساده و انتخابی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی را بررسی‌می‌کند. تحقیق حاضر نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل است؛ جامعۀ آماری آن تمام دانش‌آموزان دختر 10 تا 14 سالۀ شهر ارومیه با تشخیص اختلال DCD در مدرسه استثنائی بودند. از بین آنها 30 دانش‌آموز به صورت تصادفی ساده (باملاحظه کردن معیارهای ورود به تحقیق) انتخاب و به صورت تصادفی‌ساده به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، شامل اندازه‌گیری سرعت عکس‌العمل از طریق دستگاه سنجش سرعت عکس‌العمل ساخت شرکت ساتراپ بود؛ در این تحقیق سرعت عکس‌العمل سادۀ دیداری، انتخابی و سادۀ شنیداری در دو مرحله از آزمودنی‌ها گرفته شد. روش انجام پژوهش بدین صورت بود که بعد از گردآوری داده‌های مربوط به پیش‌آزمون، گروه تجربی، با توجه به پروتکل تمرینی منتخب، در 12 جلسه تمرین یک ساعته شرکت کردند. بعد از انجام تمرین، مجددا آزمون‌های مورد نظر از هر دو گروه تکرار گردید. برای تحلیل داده‌های تحقیق از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، واریانس) و استنباطی (شاپیرو-ویلکز و تحلیل کوواریانس) استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد تمرین‌های منتخب به مدت 12 جلسه باعث بهبود معنادار در سرعت عکس‌العمل ساده‌ٴ دیداری (811/3=F، 035/0=P)؛ انتخابی دیداری (126/4=F، 027/0=P)؛ و ساده‌ی شنیداری (380/4=F، 023/0=P) شدند. نتیجه‌ای که از تحقیق حاضر گرفته می‌شود این است که برنامه‌های تمرینی منخب بر سرعت عکس العمل ساده وانتخابی دیداری و ساده شنیداری در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی تاثیر مثبت و معنادار دارد.
    کلید واژگان
    اختلال هماهنگی رشدی
    سرعت عکس‌العمل ساده
    سرعت عکس‌العمل انتخابی

    شماره نشریه
    37
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه ارومیه،دانشکده ی تربیت بدنی،گروه رفتار حرکتی
    استاد گروه رفتار حرکتی دانشگاه ارومیه

    شاپا
    2252-0031
    2476-647X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jpe.2020.37558.1899
    http://jpe.atu.ac.ir/article_11539.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210788

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب