• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 5, شماره 18
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 5, شماره 18
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش ایفای نقش بر مهارت‏های اجتماعی دانش‏آموزان کم‏توان‏ذهنی خفیف

    (ندگان)پدیدآور
    اسدی گندمانی, رقیهنسائیان, عباسپزشک, شهلاهاشمی آذر, ژانتصرامی, غلامرضاسینا, مرضیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    396.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر به‌منظور بررسی تأثیر آموزش ایفای نقش بر مهارت‏های اجتماعی دانش‏آموزان کم‏توان‏ذهنی خفیف انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش 14 دانش‏آموز کم‏توان‏ذهنی خفیف 16-14 ساله به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسش‏نامه مهارت‏های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) بود. والدین و معلمان، پرسش‏نامه مهارت اجتماعی را برای آزمودنی‌ها تکمیل کردند. سپس گروه آزمایش در یک برنامه آموزشی 20 جلسه‌ای شرکت کرد. در این برنامه آموزشی 10 مهارت اجتماعی از طریق ایفای نقش به دانش‏آموزان آموزش داده شد. پس از این مرحله، پرسش‏نامه مهارت‌های اجتماعی دوباره برای همه آزمودنی‏ها (گروه آزمایش و کنترل) تکمیل شد. داده‌های به‌دست‌آمده از پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که باوجود تفاوت میانگین‏ پیش‏آزمون–پس‏آزمون در گروه آزمایش، آموزش ایفای نقش به لحاظ آماری تفاوت معناداری در مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان‏ذهنی خفیف ایجاد نکرد. یافته‌های این پژوهش می‏تواند در تدوین برنامه‏های آموزشی برای دانش‏آموزان با کم‌توان‏ذهنی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلید واژگان
    دانش‏آموزان
    کم‏توان‏ذهنی
    ایفای نقش
    مهارت‏های اجتماعی

    شماره نشریه
    18
    تاریخ نشر
    2015-06-22
    1394-04-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه بجنورد
    استادیار دانشگاه بجنورد
    استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
    استادیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
    استادیار دانشگاه تربیت معلم
    کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی

    شاپا
    2252-0031
    2476-647X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jpe.2015.1667
    http://jpe.atu.ac.ir/article_1667.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210783

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب