| dc.contributor.author | امرایی, کورش | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:00:08Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:00:08Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T02:00:08Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T02:00:08Z | |
| dc.date.issued | 2017-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-12-02 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-09-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | امرایی, کورش. (1396). برازش نقش واسطهای گفتار با خود در پیش بینی خودتنظیمی رفتاری بر اساس رشد زبان و دلبستگی ایمن در کودکان کاشت حلزون شدهی شنوایی. روانشناسی افراد استثنایی, 7(25), 121-141. doi: 10.22054/jpe.2017.16827.1437 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2252-0031 | |
| dc.identifier.issn | 2476-647X | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22054/jpe.2017.16827.1437 | |
| dc.identifier.uri | http://jpe.atu.ac.ir/article_7725.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210675 | |
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضر بررسی پیش بینی خودتنظیمی رفتاری کودکان کاشت حلزون شدهی شنوایی بر اساس رشد زبان و دلبستگی ایمن؛ نقش واسطهای گفتار با خود است. در این مطالعه همبستگی، 114 کودک کاشت حلزون شده با دامنه سنی 7-3 سال که حداقل یک سال از برنامۀ کاشت حلزون آن گذشته است بصورت روش در دسترس انتخاب شدند. آزمون رشد زبان (نیوکامل و هامیل، 1997)، مصاحبه اختلال در دلبستگی (اسمایک و زینه، 1999)، مشاهده ساختارمند خودتنظیمی ( پونیتز و همکاران، 2008) بر روی کودک، و مقیاس ساختارمند گفتار با خود (امرایی، حسنزاده، 1394) بروی مادران آنها اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رشد زبان (37/0=b، 01/0>P) و دلبستگی ایمن (41/0-= b، 01/0>P) 49/0 واریانس گفتار با خود را پیشبینی میکنند. همچنین رشد زبان (25/0=b، 01/0>P) و دلبستگی ایمن (43/0-=b، 01/0>P) با میانجیگری گفتار با خود (19/0=b، 01/0>P) توانایی پیش بینی 58/0 از پراکندگی و واریانس خودتنظیمی رفتاری را دارند. پژوهش حاکی از داشتن نقش واسطهای برای گفتار با خود برای رشد زبان و دلبستگی ایمن است که این امر در درجه اول نقش والدگری و دلبستگی را د ر رشد زبان و از طرف دیگر خودتنظیمی نشان میدهد و می تواند در راستای کاهش مشکلات رفتاری توجه به فاکتورهای والد محوری و زبان محوری در برنامههای پیشگیری و توانبخشی مورد تاکید قرار گیرند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 636 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | روانشناسی افراد استثنایی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Psychology of Exceptional Individuals | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22054/jpe.2017.16827.1437 | |
| dc.subject | رشد زبان | fa_IR |
| dc.subject | دلبستگی ایمن | fa_IR |
| dc.subject | خودتنظیمی | fa_IR |
| dc.subject | گفتار با خود | fa_IR |
| dc.subject | کاشت حلزون | fa_IR |
| dc.title | برازش نقش واسطهای گفتار با خود در پیش بینی خودتنظیمی رفتاری بر اساس رشد زبان و دلبستگی ایمن در کودکان کاشت حلزون شدهی شنوایی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | هیئت علمی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 25 | |
| dc.citation.spage | 121 | |
| dc.citation.epage | 141 | |