نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامرایی, کورشfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:00:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:00:08Z
dc.date.available1399-07-09T02:00:08Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:00:08Z
dc.date.issued2017-03-21en_US
dc.date.issued1396-01-01fa_IR
dc.date.submitted2016-12-02en_US
dc.date.submitted1395-09-12fa_IR
dc.identifier.citationامرایی, کورش. (1396). برازش نقش واسطه‌ای گفتار با خود در پیش بینی خودتنظیمی رفتاری بر اساس رشد زبان و دلبستگی ایمن در کودکان کاشت حلزون شده‌ی شنوایی. روانشناسی افراد استثنایی, 7(25), 121-141. doi: 10.22054/jpe.2017.16827.1437fa_IR
dc.identifier.issn2252-0031
dc.identifier.issn2476-647X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/jpe.2017.16827.1437
dc.identifier.urihttp://jpe.atu.ac.ir/article_7725.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210675
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر بررسی پیش بینی خودتنظیمی رفتاری کودکان کاشت حلزون شده‌ی شنوایی بر اساس رشد زبان و دلبستگی ایمن؛ نقش واسطه‌ای گفتار با خود است. در این مطالعه همبستگی، 114 کودک کاشت حلزون شده با دامنه سنی 7-3 سال که حداقل یک سال از برنامۀ کاشت حلزون آن گذشته است بصورت روش در دسترس انتخاب شدند. آزمون رشد زبان (نیوکامل و هامیل، 1997)، مصاحبه اختلال در دلبستگی (اسمایک و زینه، 1999)، مشاهده ساختارمند خودتنظیمی ( پونیتز و همکاران، 2008) بر روی کودک، و مقیاس ساختارمند گفتار با خود (امرایی، حسن‌زاده، 1394) بروی مادران آنها اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رشد زبان (37/0=b، 01/0>P) و دلبستگی ایمن (41/0-= b، 01/0>P) 49/0 واریانس گفتار با خود را پیش‌بینی می‌کنند. همچنین رشد زبان (25/0=b، 01/0>P) و دلبستگی ایمن (43/0-=b، 01/0>P) با میانجیگری گفتار با خود (19/0=b، 01/0>P) توانایی پیش بینی 58/0 از پراکندگی و واریانس خودتنظیمی رفتاری را دارند. پژوهش حاکی از داشتن نقش واسطه‌ای برای گفتار با خود برای رشد زبان و دلبستگی ایمن است که این امر در درجه اول نقش والدگری و دلبستگی را د ر رشد زبان و از طرف دیگر خودتنظیمی نشان می‌دهد و می تواند در راستای کاهش مشکلات رفتاری توجه به فاکتورهای والد محوری و زبان محوری در برنامه‌های پیشگیری و توانبخشی مورد تاکید قرار گیرند.fa_IR
dc.format.extent636
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofروانشناسی افراد استثناییfa_IR
dc.relation.ispartofPsychology of Exceptional Individualsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/jpe.2017.16827.1437
dc.subjectرشد زبانfa_IR
dc.subjectدلبستگی ایمنfa_IR
dc.subjectخودتنظیمیfa_IR
dc.subjectگفتار با خودfa_IR
dc.subjectکاشت حلزونfa_IR
dc.titleبرازش نقش واسطه‌ای گفتار با خود در پیش بینی خودتنظیمی رفتاری بر اساس رشد زبان و دلبستگی ایمن در کودکان کاشت حلزون شده‌ی شنواییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentهیئت علمیfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue25
dc.citation.spage121
dc.citation.epage141


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد