• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 6, شماره 23
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 6, شماره 23
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه احساس تنهایی در افراد با آسیب شنوایی، آسیب بینایی و عادی

    (ندگان)پدیدآور
    شجاعی, ستارهپیرزادی, حجتخاموشی, محمدشریفی, سعید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    453.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیدهپژوهش حاضر با هدف مقایسه احساس تنهایی در افراد با آسیب شنوایی، آسیب بینایی و عادی انجام شد. جامعه آماری شامل افراد 13 تا 22 ساله ی با آسیب شنوایی، آسیب بینایی و عادی شهر شیراز بودند که از بین آن‌ها نمونه‌ای به حجم 116 نفر (32 فرد با آسیب بینایی، 21 فرد با آسیب شنوایی و 63 فرد عادی) انتخاب شد. گروه‌های با آسیب شنوایی و بینایی با روش نمونه‌گیری در دسترس و گروه عادی با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. از مقیاس‏ احساس تنهایی برای سنجش احساس تنهایی استفاده شد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که‌ احساس تنهایی در گروه‌های با آسیب شنوایی و آسیب بینایی به‌طور معنی‌داری بیشتر از گروه عادی است. افزون بر این، نتایج نشان داد که احساس تنهایی افراد با آسیب شنوایی و بینایی در خرده مقیاس‌‌های تنهاییِ ناشی از ارتباط با خانواده و نشانه‌های عاطفی تنهایی به‌طور معنی‌داری بالاتر از گروه عادی است. بین سه گروه در خرده مقیاس‌‌ تنهاییِ ناشی از ارتباط با دوستان تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. با توجه به بالاتر بودن میزان احساس تنهایی در افراد با آسیب های حسی می‌توان بیان کرد که طراحی و اجرای برنامه‌های کاهش احساس تنهایی جهت ارتقای سلامت روان‌شناختی در این افراد ضروری است.
    کلید واژگان
    احساس تنهایی
    افراد
    آسیب بینایی
    آسیب شنوایی
    عادی

    شماره نشریه
    23
    تاریخ نشر
    2016-09-22
    1395-07-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیراز
    دکترای روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی
    کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان
    دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیراز

    شاپا
    2252-0031
    2476-647X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jpe.2016.7369
    http://jpe.atu.ac.ir/article_7369.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210655

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب