• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 6, شماره 22
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 6, شماره 22
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین برنامه مبتنی بر الگوی پاسخ به مداخله و تعیین اثربخشی آن بر بهبود املانویسی

    (ندگان)پدیدآور
    امین ابادی, زهراعلیزاده, حمیدسعدی پور, اسماعیلابراهیمی قوام, صغرافرخی, نورعلی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.314 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه تقویت املاء بر اساس الگوی پاسخ-به-مداخله و مطالعه‌ی اثربخشی آن در تقویت عملکرد دانش‌آموزان با مشکلات املا نویسی پایه سوم ابتدایی بود. این پژوهش در دو مرحله‌ی تدوین و اعتباریابی برنامه و سنجش اثر بخشی آن اجرا شده است و از نوع طرح‌های تک‌آزمودنی AB بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر و پسر پایه‌ی سوم ابتدایی سال تحصیلی 1394-95 شهر کرج بود. 20 دانش‌آموز به روش هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. در مداخله‌ای سه ردیفی براساس الگوی پاسخ-به-مداخله (ردیف اول شامل گروه 5 نفری در 9 جلسه 30 دقیقه‌ای‌، ردیف دوم گروه‌های 3 نفری در 9 جلسه 45 دقیقه ای، ردیف سوم 12 جلسه یک ساعته انفرادی) شرکت داده شدند، و براساس برنامه تدوین شده براساس برنامه‌های متناسب با الگوی پاسخ-به-مداخله به روش‌ آموزش مستقیم، آموزش دیدند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل آزمون املای کریمی و رضایی (1392) است. براساس نتایج بدست آمده از ICC اعتبار برنامه گرداوری شده برابر با 36/0 است، با توجه به (00/0> P)، از اعتبار مناسبی برای اجرا برخوردار می‌باشد. داده‌های حاصل از پیش آزمون و پس آزمون در هر ردیف با استفاده از روش محاسبه اندازه اثرتحلیل شدند. بر اساس ارزیابی و نظارت اجرا شده به ترتیب در هر ردیف مداخله 20، 10 و 20 درصد شرکت کنندگان پاسخ به مداخله داشتند و سایر شرکت کنندگان پیشرفتی در مداخلات اجرا شده نداشتند. باتوجه به ویژگی‌های شرکت کنندگان در پژوهش می توان نتیجه گرفت برنامه تدوین شده برای دانش‌آموزانی با ضعف درسی مناسب است.
    کلید واژگان
    تدوین برنامه
    اثربخشی
    پاسخ-به-مداخله
    املا
    اختلال املا نویسی

    شماره نشریه
    22
    تاریخ نشر
    2016-08-22
    1395-06-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوید کارای دانشگاه علامه طباطبائی
    استاد تمام گروه روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشیار گروه روانسنجی دانشگاه علامه طباطبایی

    شاپا
    2252-0031
    2476-647X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jpe.2016.7109
    http://jpe.atu.ac.ir/article_7109.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210642

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب