• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 1, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 1, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش ایمن سازی در برابر فشار روانی بر افزایش ابراز وجود دانش‏آموزان دختر معلول جسمی ‏ـ‏ حرکتی دورۀ متوسطۀ شهر اصفهان در سال1389

    (ندگان)پدیدآور
    سلیمانی دینانی, مریمعلی اکبری دهکردی, مهنازاصغر کاکوجویباری, علیمرادی, اعظم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    224.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ایمن‏سازی در برابر فشار روانی بر میزان ابراز وجود، میزان احتمال بروز رفتار غیرجرأتمندانه و درجه ناراحتی دانش‏آموزان معلول جسمی ـ حرکتی دختر انجام گرفت. روش بررسی: در این مطالعه به شیوه نیمه تجربی، از کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه مدرسه معلولان جسمی ـ حرکتی شهر اصفهان در سال 1389، 21 نفر به صورت نمونه‏گیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایشی (10 نفر) و گواه (11 نفر) قرار گرفتند. روش جمع‏آوری داده‏ها و ابزار پژوهش:به منظور گردآوری داده‏ها در این پژوهش از پرسشنامه ابراز وجود گمبریل ـ ریچی استفاده شده است. به این ترتیب پیش از برگزاری اولین جلسه آموزش ایمن‏سازی در مقابل فشار روانی با استفاده از پرسشنامه ابراز وجود در مورد گروه آزمایشی وگواه، پیش آزمون اجرا شد؛ ‌سپس برای گروه آزمایشی 8 جلسه هفتگی 90 دقیقه‏ای برنامه آموزشی برگزار شد. در هر یک از این جلسات یکی از مهارت‏های اساسی مطرح شده در مدل مایکنبام آموزش داده و بلافاصله بعد از اتمام جلسات آموزشی بر روی هر دو گروه آزمایشی و گواه پس آزمون اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‏ها: تحلیل نتایج نشان داد که آموزش ایمن‏سازی در مقابل استرس باعث افزایش معنی دار ابراز وجود(01/0p. نتیجه‏گیری: براساس یافته‏های پ‍‍ژوهش می‏توان نتیجه گرفت که آموزش ایمن‏سازی در برابر استرس موجب تقویت ابراز وجود دانش‏آموزان معلول جسمی ـ حرکتی دختر می‏شود. لذا چنین برنامه‏ای به منظور افزایش توانایی دانش‌آموزان استثنایی به کلیه حرفه‌های دست‌اندر کار یادگیری این دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود.
    کلید واژگان
    آموزش ایمن‏سازی
    معلولان جسمی ـ حرکتی
    ابراز وجود
    رفتار غیر جرأتمندانه
    درجه ناراحتی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2012-01-21
    1390-11-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University

    شاپا
    2252-0031
    2476-647X
    URI
    http://jpe.atu.ac.ir/article_2129.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210581

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب