نقش میانجی ارتباط بین والد-کودک، منبع کنترل و عملکرد تحصیلی در رابطه بین اختلال نارسایی توجه - بیشفعالی و افسردگی کودکان
(ندگان)پدیدآور
فرخی, نورعلیحرفه دوست, منصورخیرجو, اسماعیلسلم آبادی, مجتبیفیض الهی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی متغیرهای محیطی (ارتباط والد-کودک)، منبع کنترل و عملکرد تحصیلی به منظور تبیین افسردگی کودکان با اختلالنارسایی توجه - بیشفعالی بود. بعد از غربالگری کودکان مشغول به تحصیل در پایه پنجم ابتدایی مقیاس های مدیریت رفتاری و تنیدگی والدگری به عنوان نشانگرهای مربوط به رابطه والد-کودک و مقیاس اختلالنارسایی توجه - بیشفعالی توسط مادران و آزمون عملکرد تحصیلی محققساخته و پرسشنامه افسردگی و منبع کنترل بر روی کودکان اجرا شد. تحلیل ضرایب همبستگی نشانگر ارتباط مثبت و معنیدار بین اختلال بعد نارسایی توجه و افسردگی بود؛ همچنین بین سه متغیر واسطه با افسردگی و بعد نارسایی توجه ارتباط معنیداری وجود داشت. تحلیل معادلات ساختاری نشانگر اهمیت متغیر ارتباط والد-کودک به عنوان متغیر میانجیگر رابطه بین اختلالنارسایی توجه و افسردگی بود. دو متغیر عملکرد تحصیلی و مکان کنترل نتوانستند به عنوان متغیر میانجی در الگو عمل کنند. یافتههای این پژوهش تایید کننده اهمیت ارتباط والد-کودک و والدگری در اختلال افسردگی کودکان با اختلالنارسایی توجه- بیش فعالیاست که باید در درمان و مشاوره این گروه از کودکان مورد توجه قرار گیرد.
کلید واژگان
افسردگی کودکاناختلالنارسایی توجه - بیشفعالی
ارتباط والد- کودک
عملکرد تحصیلی
منبع کنترل
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طبایی تهراندانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران
استادیار گروه مطالعات خانوده دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
استادیار گروه مطالعات خانوده دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه علامه طباطبائی تهران
شاپا
2252-00312476-647X




