اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی گروهی بر نارسایی هیجانی در کودکان با اختلالهای طیف درخودماندگی
(ندگان)پدیدآور
شریفی درآمدی, پرویز
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کودکان با اختلالهای طیف درخودماندگی دشواریهای جدی در شناسایی، توصیف و تنظیم احساسات خود و دیگران را تجربه میکنند. پژوهش در زمینۀ شناسایی مؤثرترین راهبردها برای حل این مشکل قابلتأمل است. پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر مداخله مهارتهای اجتماعی گروهی بر نارسایی هیجانی پسران با اختلالهای طیف درخودماندگی 10 تا 12 سال انجام شد. روش آزمایشی. نمونهگیری بهصورت نمونه در دسترس بود و حجم نمونه 14 کودک بودند که با مراجعه به پرونده آنها بر مبنای حداقل بهره هوشی متوسط و مهارتهای زبان درکی و جنسیت با استفاده از پرسشنامه نارسایی هیجانی ریف، اوسترلد، میرام (2006) در دو گروه 7 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. مقایسهی نتایج با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر نشان داد که پسرانی که تحت آموزش مهارتهای اجتماعی قرار گرفتند بهطور معناداری در غلبه بر نارسایی هیجانی پیشرفت به دست آورند. پیشنهاد میشود با توجه به نتایج پژوهش حاضر از آموزش مهارتهای اجتماعی برای مقابله با نارساییهای هیجانی کودکان با اختلالهای طیف درخودماندگی جهت برنامهریزی آموزشی و توانبخشی آنان استفاده شود.
کلید واژگان
مهارتهای اجتماعی گروهینارسایی هیجانی
کودکان با اختلالهای طیف درخودماندگی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائیشاپا
2252-00312476-647X



