درک مطلبِ کودکان 12-8 سال از متون ادبی کهن
(ندگان)پدیدآور
موسوی, مصطفیسیفی, مونانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مهارتِ خواندن بهویژه در مورد متون ادبی، معضلی است که تا سطح دانشگاه نیز گریبانگیر دانشآموزان و دانشجویان است. برای رفع این مشکل باید مهارت خواندن طوری آموزش داده شود که فرد فعّالانه با متن برخورد کند، با اجزای کلام ارتباط برقرار کند، آنها را با دانستههای پیشین خود مرتبط کند، نکاتی از متن بیاموزد، و سرانجام بتواند آن را به خوبی درک کند. راهکارهای آموزشِ خواندنِ فعّالانه مانند تکرار و تمرین، نمایشِ خواندن، خواندن دستهجمعی، استفادة همزمان از مهارتهای چهارگانه در خواندن، بحث دربارة شخصیّتهای متن همراه با درک مطلبِ متون ادبی برای کودکان هشت تا دوازده ساله (دبستان) در قالب سه مرحلة پیش از خواندن، خواندن، پس از خواندن در این مقاله بررسی شده است. علاوه بر این، ویژگیهای یک متن ادبی (نسبتی که با زبان معیار دارد، دستور زبان، ادبی بودن، آرایههای ادبی) برای گروه سنّی مورد نظر ذکر میشود و با ذکر دلایلی به این پرسش پاسخ داده میشود که آیا برای این ردة سنّی لازم است متون ادبی بازنویسی شوند یا نه، و اگر پاسخ مثبت است، این بازنویسی باید شامل چه ویژگیهایی باشد.
کلید واژگان
آموزش متون ادبی کهنمهارتهای زبانی
درک مطلب
کودکان 8 تا 12 سال
بازنویسی متون ادبی
خواندن فعّالانه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه تهراندانش آموخته دانشگاه تهران
شاپا
2251-92622676-4113




