• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ادب فارسی
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ادب فارسی
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    درک مطلبِ کودکان 12-8 سال از متون ادبی کهن

    (ندگان)پدیدآور
    موسوی, مصطفیسیفی, مونا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    438.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مهارتِ خواندن به‌‌ویژه در مورد متون ادبی، معضلی است که تا سطح دانشگاه نیز گریبان‌‌گیر دانش‌‌آموزان و دانشجویان است. برای رفع این مشکل باید مهارت خواندن طوری آموزش داده شود که فرد فعّالانه با متن برخورد کند، با اجزای کلام ارتباط برقرار کند، آنها را با دانسته‌‌های پیشین خود مرتبط کند، نکاتی از متن بیاموزد، و سرانجام بتواند آن را به خوبی درک کند. راهکارهای آموزشِ خواندنِ فعّالانه مانند تکرار و تمرین، نمایشِ خواندن، خواندن دسته‌‌جمعی، استفادة همزمان از مهارت‌‌های چهارگانه در خواندن، بحث دربارة شخصیّت‌‌های متن همراه با درک مطلبِ متون ادبی برای کودکان هشت تا دوازده ساله (دبستان) در قالب سه مرحلة پیش از خواندن، خواندن، پس از خواندن در این مقاله بررسی شده است. علاوه بر این، ویژگی‌‌های یک متن ادبی (نسبتی که با زبان معیار دارد، دستور زبان، ادبی بودن، آرایه‌‌های ادبی) برای گروه سنّی مورد نظر ذکر می‌‌شود و با ذکر دلایلی به این پرسش پاسخ داده می‌‌شود که آیا برای این ردة سنّی لازم است متون ادبی بازنویسی شوند یا نه، و اگر پاسخ مثبت است، این بازنویسی باید شامل چه ویژگی‌‌هایی باشد.
    کلید واژگان
    آموزش متون ادبی کهن
    مهارت‌‌های زبانی
    درک مطلب
    کودکان 8 تا 12 سال
    بازنویسی متون ادبی
    خواندن فعّالانه

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2014-02-20
    1392-12-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    Tehran University, Faculty of Literature & Humanities
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه تهران
    دانش آموخته دانشگاه تهران

    شاپا
    2251-9262
    2676-4113
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jpl.2014.50472
    https://jpl.ut.ac.ir/article_50472.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/209578

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب